دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه آماده

هوش هیجانی,دانلود پایان نامه، دانلود پایان نامه حقوق، پایان نامه آماده، پایان نامه نرم افزار، پایان نامه مدیریت، پایان نامه علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی,دانلود مقاله
دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه آماده

هوش هیجانی,دانلود پایان نامه، دانلود پایان نامه حقوق، پایان نامه آماده، پایان نامه نرم افزار، پایان نامه مدیریت، پایان نامه علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی,دانلود مقاله

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی شناختی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی شناختی ( فصل دوم پایان نامه )



مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی شناختی ( فصل دوم پایان نامه )دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی 
بازدید: 2 بار 
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 95 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 31 





مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی شناختی ( فصل دوم پایان نامه ) در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف و ویژگی ها

نارسایی شناختی[1] به شکست فرد در انجام کارهایی گفته می­شود که در حالت عادی قادر به انجام آنها است. به عبارت دیگر نارسایی شناختی مجموعه اشتباهات شناختی هستند که هنگاه انجام تکالیفی رخ می­دهد که فرد معمولاً آنها را به شکل موفقیت­آمیزی انجام می­دهد. برادنت اولین کسی است که این اصطلاح را مطرح کرد (وایت، ناگین، رپلوگل و استوتامر- بور، 2004).

مارتین، نارسایی­های شناختی را اشتباهات شناختی یا خطاهایی می­داند که فرد باید به صورت هنجاری ظرفیت انجام آن را داشته باشد (والاس[2]، وودانوویچ[3] و رستینو[4]، 2003).

نارسایی شناختی شامل اختلال در توجه (برای مثال شکست در ادراک) و حافظه (شکست در یادآوری نارسایی) و عملکرد حرکتی (نارسایی حرکتی) می­باشد. همچنین نارسایی­های شناختی شامل حواس­پرتی، مشکلات مربوط به حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی می­باشد (ولز[5]، 1996). نارسایی شناختی با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن[6]، هوستراپ[7]، هرتز[8] و بونده[9]، 2010).

ریزون[10] (1988) مطرح کرده افرادی که مرتکب نارسایی شناختی می­شوند، تمرکز حافظه­ی محدودی دارند. محققان نشان دادند که انواع نارسایی شناختی مانند نارسایی حافظه، حواس­پرتی و اشتباه کردن، رابطه­ی مثبت و معنادار با استعداد خستگی شغلی علی­الخصوص خرده مقیاس­های پاسخ عاطفی، ادراک زمان و بی­قراری دارند؛ بنابراین می­توان گفت که عواطف نامطبوع، احساس بی­قراری و ملالت با توانایی افراد در تمرکز و انجام دادن تکالیف روزمره تداخل پیدا می­کند. اختلالات شناختی از جمله مشکلات مصرف کنندگان سیگار توصیف شده است. مصرف سیگار با تغییرات قابل ملاحظه در حافظه، هوش، ادراک، فراشناخت، یادآوری، حل مسأله و سایر توانایی­های شناختی همراه است.

 

ابعاد نارسایی های شناختی

والاس، پاپ[11] و موندوره[12] (2006) در مطالعه­ی خود مطرح کرده­اند که ساخت نارسایی­های شناختی چند بعدی است. برای مثال نورمن بیان کرد که سه دسته بندی اصلی از نارسایی­های شناختی وجود دارد که شامل خطا در شکل دادن به اهداف، فعال­سازی طرحواره­ها و راه­اندازی کنش­ها است (اسلامی و عریضی، 1386). آن­ها خاطرنشان کردند که نارسایی­های شناختی با یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحرف شده رابطه­ی مثبت دارد. به علاوه نارسایی­های شناختی با پیامدهای رفتاری مثل دزدی از مغازه ناشی از حواس پرتی، سوانح اتومبیل و خطاهای هدایتی هواناو (مثل استفاده نادرست از انتهای سوزن قطب نما) رابطه دارد. محققان دیگر نشان داده­اند که نارسایی­های شناختی نتیجه­ی عواملی مثل چندوظیفه­ای بودن، نگرانی و کسالت است. والاس و همکاران می­گویند، تنها یک مطالعه به صورت مستقیم رابطه­ی بین کسالت و نارسایی شناختی را بررسی کرده است.

هوش

یکی از بحث برانگیزترین پدیده­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­های گسترده­ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده است. آلفرد بینه که نخستین آزمون هوشی را پدید آورد اعتقاد داشت که هوش شامل توانایی­هایی مانند استدلال، تخیل، بینش، قضاوت و سازگاری است. نظریه­پردازان دیگر معتقد بودند که هوش فقط شامل سه توانایی شناختی مهم است: تفکر انتزاعی، یادگیری و حل مسأله (شهاتا[13] و باته[14]، 2009). با وجود این برخی دیگر اعتقاد دارند که این سه توانایی نمود تنها یک توانایی زیربنایی هستند که عامل عمومی یا g نامیده می­شود. علاوه بر روان­شناسان افراد عادی نیز دیدگاه­های ارزشمندی درباره­ی هوش دارند. نتایج یک زمینه­یابی نشان داد که افراد عادی سه رفتار را با هوش معادل می­دانند: حل مسأله­ی علمی، یعنی استدلال منطقی، دیدن جنبه­های مختلف مسأله و داشتن ذهن باز، توانایی کلامی، یعنی مهارت در صحبت کردن و مهارت در خواندن مطالب؛ و هوش اجتماعی، یعنی تیزبینی، پذیرش اشتباهات و توجه به دنیای اطراف. این توانایی­ها در بسیاری از نظریه­های مهم هوشی دیده می­شوند و آزمون­های هوشی نیز آن­ها را می­سنجند. علت اختلاف نظر بر سر ماهیت هوش این است که هوش مشاهده­پذیر نیست. هوش سازه­ای است که نظریه­پردازان و آزمون­سازان پدید آورده­اند تا به کمک آن رفتارهای هوشمندانه را تبیین کنند. به سخن دیگر، آن­ها همه­ی رفتارهای هوشمندانه را ناشی از وجود پدیده­ای به نام هوش می­دانند.

 


[1] - cognitive impairment

[2] - Wallace

[3] - Vodanovich

[4] - Restino

[5] - Wells

[6] - Morten

[7] - Hulstrup

[8] - Hertz

[9] - bonde

[10] - Reason

[11] - Popp

[12] - Mondore

[13] - Shehata

[14] - Bateh

 


قیمت : 12,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



کلمات کلیدی : مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی شناختی ( فصل دوم پایان نامه ) , فصل دوم پایان نامه (پیشینه ی پژوهش) نارسایی شناختی مطلب در مورد فصل دوم پایان نامه (پیشینه ی پژوهش) نارسایی شناختی مبانی نظری نارسایی شناختی پایان نامه نارسایی شناختی نارسایی شناختی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد