پکیج آموزشی درمانی مراقبه و ریلکسیشن در 26 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی:
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
شروع جلسات آرامش آموزی
با نفس های عمیقی که به تو آرامش می دهد ، شروع می کنیم . مشکلات ، افکار وترس ها را بیرون بریز. درست مثل اینکه آنها را در بادکنکی دمیده ای وبه دست باد می سپاری . وقتی آماده شدی ، اگر چشمانت را تا به حال نبسته ای به آرامی ببند وحالا بگذار موجی از آرامش سراسر بدنت را فراگیرد. می توانی این احساس را گسترش دهی واگر دوست داری رنگی را که به تو آرامش می دهد ، با این احساس همراه کنی واگر باز میل داری کلمه ای مثل سکوت یا آرامش را خودت تکرار کن. بگذار آرواره ، گردن وشانه هایت از تنش رها شود.
از تو می خواهم تلاش کنی وبه خاطر بیاوری که در یک کلاس درس نشسته ای ، مدرسه ای با نیمکت های چوبی قدیمی ، یک بخاری گرم ومطبوع ویادگارهایی که روی نیمکت ها کنده شده اند. صدای همکلاسی هادر اطراف توبه گوش می رسد. معلم در پای تخته سیاه درس را با گچ روی تخته می نویسد. وقتی تخته سیاه پر می شود ودرس ها نوشته شد ، او تخته پاکن را بر می دارد وتخته را پاک می کند. حالا تواین کار را بکن . صفحه ضمیر خاطر خود را پاک کن و تخته سیاه ذهنت را پاکیزه کن . درست مثل این که برای درس جدید و تجارب جدید آماده می شوی.
زمانی که صفحه ذهنت را برای تصورات ، کلمات ودرس های جدید آماده کردی ما به یک سفر خواهیم رفت . می دانی عازم کجا هستیم ؟ ماهیچ جای خاصی نمی رویم .به گوشه ای از دنیا می رویم که مال توست ، جای مخصوص تو با رنگ های زنده ، بوهای خوش وصدها ، خودت را در آن جا یی که برای خودت تصور می کنی قرار بده حالا تو در آن جا هستی . یک کمینگاه ومحل ساکت پیدا کن که بتوانی در آن جا کاملا راحت باشی واستراحت کنی . لحظه ای در آن جا برای جذب انرژی زمین و آسمان توقف کن وزمانی را صرف شفا دادن خودت کن. اگر در آن جا مشکلی در بدن یا فکرت روی داد ، به خودت توجه کن تا آن را از بین ببری . با هر روشی که دوست داری این کار انجام بده دوباره به خودت توجه کن . تنها در این جاست که تو می دانی کجا هستی.
سکوت ، ( 50 الی 60 ثانیه همراه با پخش موزیک )
وقتی این کار را انجام دادی ، خودت را آماده کاری کن . ما می خواهیم پلی از پناهگاه تو به سوی دنیا بزنیم حالا برای این کار آماده شو . همه اجزاء وجودت را آماده سفر کن واگر چیزی در تو دارد که نیاز به ترمیم دارد ، آن ها را با علاقه ترمیم کن . بعد نگاهی به پلی که ساخته ای بینداز ، چقدر وسیع ، چقدر بزرگ وچقدر قوی است .
زمانی که تو شروع به عبور از پل نمودی، همه افراد زندگی تو ظاهر خواهند شد. دوستان ، فامیل ، همکاران ، مردمی که انواع واقسام روابط را با آنها داری. آن ها را به حال خودشان رها کن . نگاه کن وببین چه تغییری در احساست نسبت به آن ها رخ می دهد . درحال حاضر هر احساسی که داشته باشی ، مناسب است.
زمانی که آن را کامل کردی ، به راهت ادامه بده . ولی اگر احتیاج داری که آن جا بمانی می توانی باز هم به آن ها برسی . هم چنانکه در راهت به سمت پایین گام بر می داری ، می توانی خانه قدیمی با باغی وایوانی در کنارش ببینی . به باغ برو واز پله های ایوان بالا برو ووارد خانه شو اتاق نشیمن را پیدا کن ، زمانی که آن را پیدا کردی برای یافتن صندوقی به اطراف نگاه کن.
دقت کن ، ممکن است صندوق در گوشه ای قدیمی وخاک آلود ویا در یک جای بلند باشد آیا قبلا برای هدفی به آنجا نگاه کرده ای ؟ وقتی صندوق را پیدا کردی آن را باز کن وببین چه چیزی درون آن قرار دارد . در حالی به درون صندوق می نگری دوست داری قلبت چه هدیه وپیامی به تو بدهد.......
قیمت : 15,000 تومان
دسته: پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 29 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28
پکیج آموزش بهداشت روانی بلوغ در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
آماده سازی در 8 جلسه درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
جریان زندگی همانند رودخانهای است که از مبدأ تا مقصد از کنار سرزمینهای مختلف و متنوعی میگذرد و سرانجام به دریا میپیوندد. نوجوانی یا بلوغ یکی از متنوعترین و پیچیدهترین چشماندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است، لذا با شناخت ابعاد روانی نوجوان، فضایی که با ابرهای سنگین و تیره بر روابط نوجوان و دیگران سایه افکنده به روشنی میگراید و واقعبینی، جایگزین بدبینی شده و حسن تفاهم، به جای سوء تفاهم بر این روابط حاکم میشود.
موریس دبس مینویسد: مقالهای که برنهایم در سال 1891 به نام «مطالعه دربارهی بلوغ» منتشر ساخت، اولین اثری است که پژوهشگران مختلف را به اکتشاف در جهان بلوغ وادار کرد.
به دنبال آنها، روسو نقش بزرگی در تدوین نظریات مربوط به دوران بلوغ ایفا نمود. مجموعهی این مطالعات با پژوهشهای «استانلی هال» که او را پدر روان شناسی نوجوانی (بلوغ) میدانند، پیوند خورد و با انتشار کتاب «بلوغ» در سال 1905 به اوج اهمیت خود رسید و سبب پیدایش علمی به نام هبلوژی یا «علم به احوال جوانی» شد و محققین با اتکا به این علم جدید و جوان به اکتشاف در جهان ناشناختهای به نام «بلوغ» پرداختند. در نهایت نتیجهی این تلاشها منجر به این موضوع گردید که قرن بیستم را «عصر نوجوانی شناسی علمی» لقب دادهاند (شرفی، 1380).
تعریف و اهمیت بهداشت روانی بلوغ
تأمین سلامت دانشآموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشتروانی دانشآموزان، بهویژه در دورهی بلوغ، میتواند از بیماریها و ناهنجاریهای روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی میانجامد، مهمترین وظیفهی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروهها را جهت مقابله با چالشها و تغییرات زندگی توانمند میسازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج میدهد، جریان مییابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری بهصورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگیهایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود میبخشد. این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگیهای مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش میدهد. سطح اولیهی پیشگیری را عموم مردم تشکیل میدهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگیهای فردی- اجتماعی و ایجاد محیطهای اجتماعی- فرهنگی حمایتکننده است. یکی از جامعههای هدف برای سطح اول پیشگیری دانشآموزان هستند. برای آموزش دانشآموزان در مسیر رسیدن به هدفهای پیشگیری، بسیاری از مهارتهای ارتباطی (مهارتهای ارتباطی و عزتنفس) با برنامههای آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام). آموزش در مورد دورهی بلوغ به پسران میتواند مهمترین و اساسیترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دورهی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دورهی مهم بسیار مؤثر میباشد (مک کینزی، 2008) متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دورههای آموزشی به نوجوانان پسر داده نمیشود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کمتر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار میکنند و نوجوان ممکن است از طریق روشهای مختلفی مثل همسالان، همکلاسیها یا افراد بیاطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند (مالکی و همکاران، 1389؛ معظم، محمد-آیاز و هیروشی، 2004).
جلسات مداخله
تعداد جلسات، 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار شد. در هر جلسه پس از مرور مباحث و تمرینات جلسهی قبل، هدف از هر جلسه و سپس موضوعات مربوط به آن جلسه مطرح میگردید و دانشآموزان با تفکر، بحث و تبادل اطلاعات به بررسی مطالب عنوان شده میپرداختند. در پایان هر جلسه، مطالب جمعبندی شده و تکالیفی برای جلسهی بعد به آنها داده میشود.
جلسه ی اول: معرفی اعضا و بررسی ویژگیهای جسمانی دوران بلوغ
این جلسه با معارفهی اعضا و آشنایی با گروه آغاز شد و پس از برقراری همدلی در شرکتکنندگان، بحث رازداری و اعتماد مطرح گردید. معرفی منطق آموزش بهداشت روانی بلوغ و نیز تعیین اهداف آموزش، قدم بعدی در این جلسه بود. همچنین از اعضا خواسته شد تا در ادامه با دیگر دانشآموزان در بحثها شرکت نمایند.
محتوای مطالب بعدی این جلسه عبارت بودند از: تعریف بلوغ و ویژگیهای جسمانی دوران بلوغ، گذاشتن بحثهای گروهی در مورد بلوغ و تغییرات جسمی در این دوران، توصیف ویژگیهای جسمانی ظاهر شده در دورهی نوجوانی و بلوغ، بررسی تغییرات جسمی در چهار شاخهی مهم اندازهی بدن، تغییر در اندامهای بدن، رشد و تکامل صفات اولیه و ثانویهی جنسی، توضیح به دانشآموزان در مورد گذران این دورهی بسیار مهم و طبیعی بودن ظهور تغییرات در اندامهای مختلف.
تکلیف خانگی: دانشآموزان میبایستی تغییراتی را که احساس میکنند در آنها در حال وقوع است روی کاغذ بنویسند و برای جلسهی بعد همراه خود بیاورند.
جلسه ی دوم: بررسی ویژگیهای رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ
پس از مرور تکلیف جلسهی قبل و بیان اهداف جلسهی کنونی، دربارهی ویژگیهای رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ بحث شد و مثالهایی در این زمینه ارائه گردید. بحثها بهگونهای مطرح گردید تا همهی اعضا در آن شرکت داشته باشند. هدف از این مسأله، برونریزی افکار و هیجانات منفی در مورد پدیدهی بلوغ توسط نوجوان میباشد. سرفصل موضوعات مهم در این جلسه عبارت بودند از: تمایل به گوشهگیری، احساس دلتنگی و خستگی، ناسازگاری، مخالفتهای اجتماعی و عدم وجود روح همکاری در نوجوان، تشدید احساسات و عواطف، فقدان اعتماد بهنفس و شرم و حیای بیش از حد.
تکلیف خانگی: اعضا باید ویژگیهای رفتاری را که در خود مشاهده میکنند، در خانه یادداشت کنند و هر کدام را که به نظر خودشان غیرعادی است مشخص نمایند، تا در جلسهی بعدی به بررسی آنها پرداخته شود.
جلسه ی سوم : بررسی ویژگیهای خلقی دوران نوجوانی و بلوغ
این جلسه با مرور تکالیف و تمرین جلسهی پیش آغاز شد. صحبتهای اعضا را دربارهی تکلیف جلسهی قبل گوش داده و از اعضا خواستیم مسائل مطرح شده را به بحث بگذارند. در این میان سعی شد، اعضا نسبت به تغییرات رفتاری که در دوران بلوغ تجربه میکنند آگاه شوند. سپس طبق عنوان جلسهی پیشرو، راجع به حالات خلقی و عاطفی به وجود آمده در این دوره مطالبی بدین مضمون گفته شد: حساسیت زیاد، نوسانات خلقی، گرایش به برونریزی، بازداری رفتار، تلاش در جهت کاهش حساسیتها و نگرشهای منفی نسبت به ویژگیهای متظاهر در این دوره، بررسی تحولات ذهنی و عاطفی ناشی از بلوغ، بحث در مورد عواطف معمول دوران بلوغ از جمله خشم، ترس، اضطراب، محبت و ....
تکلیف خانگی: از اعضا خواسته شد برای جلسهی بعد نمونههایی از موارد وقوع خشم، ترس، اضطراب و ابراز محبت را در زندگی روزمره ثبت کرده و نگرش خود را نسبت به آنها بنویسند........
قیمت : 15,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
برنامه آموزش والدین و فرزند پروری مثبت در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
مقدمه
در راستای احساس نیاز به روشهای درمانی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان و افزایش بهداشت روانی والدین، برنامههای آموزش والدین به عنوان یک روش درمانی موثر مورد مطالعه قرار گرفتهاند، که از این میان میتوان به روش آموزش گروهی فرزندپروری مثبت اشاره کرد. در این بخش سعی داریم در کنار ارائه مقدمهای بر آموزش والدین، به مبانی نظری روش آموزش گروهی فرزند پروری مثبت نیز بپردازیم.
والدین به مثابه عوامل تاثیر گذار بر زندگی فرزندان میباشند و در طول تاریخ مراقبت از کودک، آموزش، اعمال انضباط و مدیریت زندگی کودک را بر عهده داشته اند، آنها جزء عوامل اولیه و بنیادین تغییر و اجتماعی نمودن کودک محسوب میشوند (بریسمیستر و شفر، 2007).
شرح اجرای جلسات آموزشی فرزند پروری مثبت گروهی:
جلسه اول:
1- آشنایی با اعضای گروه وتوضیح اجمالی والدین در مورد مشکلات کودکان ودلایل دعوت از آنها برای حضور در جلسات آموزشی
2- توضیح در مورد قوانین اساسی برای گروه و تدوین قوانین اساسی گروه
3- توضیح در مورد اختلال سلوک و علائم مشکلات سلوکی
- نشانه های اختلال
- انواع اختلال
- علل اختلال
- سایر اختلالاتی که با اختلال سلوک همبودی و همپوشی دارند
- اسطوره های غلط شایع در مورد اختلال سلوک و علائم مشکلات سلوکی
- انواع روشهای درمانی اختلال سلوک و علائم مشکلات سلوکی
4- توصیف اجمالی در مورد فرزند پروری مثبت و هدف استفاده از آن
5- خلاصه جلسه
هدف: آشنایی مادر با اختلال سلوک وعلائم مشکلات سلوکی و برنامه آموزش فرزند پروری مثبت به منظور برجسته کردن لزوم چنین برنامه های آموزشی و ایجاد انگیزه و جلب همکاری آنها
جلسه دوم
1- مرور جلسه پیش
2- توصیف و تعریف فرزندپروری مثبت به تفصیل
3- جنبه های مهم فرزندپروری مثبت
.ایجاد محیطی امن
.ایجاد محیط مثبت یادگیری
.استفاده از قانون ابراز وجود
.داشتن توقعات واقعی
.مراقبت از خود به عنوان یک والد
4-دلایل مشکلات رفتاری کودکان
.علل ژنتیکی
.علل خانوادگی(پاداشهای اتفاقی به رفتارهای منفی، تله اصرار کردن، نادیده گرفتن رفتارهای مطلوب، الگو گرفتن، نحوه ارائه دستورالعملها، پیغامهای هیجانی، استفاه غیر موثر از تنبیه، اعتقادات و انتظار والدین، روابط والدین، استرس والدین).
.علل مربوط به محیط خارج از خانه (همسالان و دوستان، مدرسه، رسانه های گروهی، تکنولوژی)
4- چگونگی ثبت رفتار کودکان و ارائه جداول ثبت آنها
5- خلاصه جلسه
6- تکلیف منزل:
رفتارهای نادرست کودک خود را با استفاده از جدول و نمودار داده شده در طول هفته آینده ثبت کنید.
هدف: آشنایی مادر با عومل موثر بر رفتار کودک و برنامه فرزند پروری مثبت واینکه مادر بتواند اهدافی را برای تغییر در رفتار خود وکودک مشخص نماید.
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 20
قیمت : 15,000 تومان
دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 56 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40
مبانی نظری پایان نامه کیفیت زندگی در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
متغیرها:
توضیحات: 40 صفحه فارسی (word)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مقدمه
امروزه موضوعات مربوط به کیفیت زندگی به طور گستردهای در رشتههای علمی مختلف مورد بحث قرار گرفته میشود به همین دلیل علیرغم تعاریف زیادی که از این مفهوم وجود دارد، هیچ یک از تعاریف موجود مقبولیت عام نیافتهاند (ساسنین و جورکاوسکاس، 2009).
آنچه که در این تعریف اهمیت زیادی دارد این است که با آن بتوان میان این مفهوم و سایر مفاهیم مرتبط مانند خوب بودن، وضعیت سلامت، رضایت از زندگی و امید تمایز قائل شد. نظریات متفاوتی درباره کیفیت زندگی وجود دارد. بعضی از محققین معتقدند تنها در صورتی که تواماً چندین بعد از سلامتی سنجیده شود میتوان آن را کیفیت زندگی نامید. عدهای نیز بر این باورند که یک تعریف واحد که در تمام مراحل یک بیماری یا در جوامع مختلف کاربرد داشته باشد، برای این مفهوم وجود ندارد؛ اغلب صاحب نظران در این زمینه توافق دارند که کیفیت زندگی، حقایق مثبت و منفی زندگی را در کنار یکدیگر در نظر می گیرد و چند بعد دارد. از طرفی آن را یک مفهوم ذهنی و پویا قلمداد مینمایند. ذهنی به این معنا که حتما باید توسط خود شخص، بر اساس نظر او و نه فرد جایگزین تعیین گردد و پویا یعنی در طی زمان تغییر خواهد کرد و لذا ضروری است در دورهای از زمان اندازه گیری گردد. اگر چه ذهنی بودن دامنههای کیفیت زندگی از نظر برخی از دانشمندان کافی نیست به طوری که برخی از صاحب نظران بر این باورند که هر یک از دامنههای کیفیت زندگی باید قابلیت این را داشته باشد که هم به صورت ذهنی و هم به صورت عینی قابل اندازه گیری باشد. این گروه معتقدند که سنجش ذهنی اگر چه لازم است، ولی کافی نیست. مهم آنکه در هر تحقیق که مرتبط با کیفیت زندگی باشد تعریف آن از نظر محقق روشن گردد (نجات، 1387).
به طور کلی یکی از شاخصترین تعاریف در مورد کیفیت زندگی تعریفی است که سازمان بهداشت جهانی عرضه نموده است. بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، کیفیت زندگی درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی که در آن زندگی میکنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویت هایشان است. پس موضوعی کاملا ذهنی بوده و توسط دیگران قابل مشاهده نیست و بر درک افراد از جنبه های مختلف زندگی استوار است (ساسنین و جورکاوسکاس، 2009).
بنا بر بررسیهای فاهیه(2004، به نقل از باجلان و عظیمی، 1388) امروزه میتوان سه رویکرد عمده به کیفیت زندگی را شناسایی کرد:
1- رویکرد اول معتقد است که کیفیت زندگی به شرایط افراد مربوط میشود.
2- رویکرد دوم کیفیت زندگی را یک مفهوم چند بعدی میداند. این نگرش به توصیف حوزههای چند گانه کیفیت زندگی و همچنین تأثیر متقابل این حوزهها در یکدیگر میپردازد.
3- سومین رویکرد نیز معتقد است که کیفیت زندگی با دو شاخص عینی و ذهنی اندازه گیری میشود. جنبه ذهنی به افراد کمک میکند تا تعریفی از هویت، آرمانها و جهتیابی زندگیشان ارائه کنند و این جنبه با ارزش است که با شرایط عینی زندگی همراه میشود.
قیمت : 9,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید: 6 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 43 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26
مبانی نظری پایان نامه تاب آوری در صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
متغیرها:
توضیحات: 26 صفحه فارسی (word)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
تابآوری به معنی توانایی فرد جهت دستیابی به رشد بهنجار و مثبت، علیرغم وجود شرایط نامطلوب، خطر آفرین و استرسزا در زندگی است. در صورتی میتوان مفهوم تابآوری را درباره یک فرد به کار برد که سه شرط اساسی وجود داشته باشد. نخست، فرد با شرایطی زیانبار (مانند مرگ والدین، طلاق والدین و سوء استفاده جنسی) مواجه باشد. دوم، فرد بروندادهای مثبت خود را علیرغم این خطرات گسترش دهد، بروندادهای مثبت به معنی نداشتن هر نوع بیماری روانی، یا داشتن سلامتی و رشد بهنجار در دوره بزرگسالی است. این بروندادها با بهزیستی فرد از نظر شایستگی اجتماعی، عاطفی و شناختی در ارتباط است. سوم، انطباقپذیری فرد است که بر ماهیت پویای این سازه تأکید دارد و در آن فرد به طور فعال نیرویهای خود را به کار میگیرد. در طول دوره رشد، فرد از موقعیت های استرس زا عبور خواهد کرد و توانمند میشود (ماتسن ، 2001 ).
جوزف(1994، به نقل از خزعلی، 1389) تابآوری را به عنوان توانایی افراد برای انطباق و سازش در مقابل تغییرها، تقاضاها و ناامیدیهای زندگی، تعریف میکند. فرد تابآور کسی است که قادر است در مواجه با ناملایمات و تغییرهای زندگی موفق شود.
سلامت روان افراد آسیب دیده، تحت تأثیر پیامدهای منفی پیشامدهای ناگوار قرار میگیرد. سرسختی و تابآوری از منابع درون فردی هستند که میتوانند سطوح استرس و ناتوانی را در شرایط ناگوار تعدیل نماید و اثرات منفی استرس را کمرنگتر جلوه دهند (ویسی، عاطف، محمدی و رضایی، 1379).
ساباتکوا (2004) معتقد است که تابآوری یک انرژی تجدیدپذیر است که به حفظ یا تجدید نظم و هماهنگی درون خانوادهها کمک میکند. به اعتقاد استراندووا (2006)، براساس ایده تابآوری برخی از افراد یا خانواده ها از توانایی جسمانی، حاضر جوابی روانی و تواناییهای فردی برخوردارند که این ویژگیها به آن اجازه میدهد به چالشها عکس العمل نشان دهند و بتوانند به شکلی مطلوب رشد یابند. تابآوری فرایندی است که اشاره به رشد فرد دارد و طی این فرایند فرد به لطف تجربه، قویتر میشود. بنابراین تاب آوری فقط جان سالم بردن از یک حادثه نیست، بلکه مقابله مؤثر با حوادث است.
کامفر(1999، به نقل از عربزاده، 1387) باور داشت که تابآوری، بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر( در شرایط تهدید کننده) است و از این رو سازگاری موفق در زندگی را فراهم میکند. در عین حال کامفر به این نکته اشاره مینماید که سازگاری مثبت با زندگی، هم میتواند پیامد تابآوری به شمار رود و هم به عنوان پیش آیند، سطح بالاتری از تابآوری را سبب میشود. وی این مسأله را ناشی از پیچیدگی تعریف و نگاه فرایندی به تابآوری میداند.
قیمت : 9,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .