دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه آماده

هوش هیجانی,دانلود پایان نامه، دانلود پایان نامه حقوق، پایان نامه آماده، پایان نامه نرم افزار، پایان نامه مدیریت، پایان نامه علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی,دانلود مقاله
دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه آماده

هوش هیجانی,دانلود پایان نامه، دانلود پایان نامه حقوق، پایان نامه آماده، پایان نامه نرم افزار، پایان نامه مدیریت، پایان نامه علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی,دانلود مقاله

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال خوردن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال خوردن ( فصل دوم پایان نامه )



مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال خوردن ( فصل دوم پایان نامه )دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی 


بازدید: 1 بار 


فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 64 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 30 








مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال خوردن ( فصل دوم پایان نامه ) در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف و طبقه بندی اختلالات خوردن

     اختلال­های خوردن، اختلال­هایی روان­شناختی هستند که با نگرانی بیمارگون در مورد شکل بدن، خوردن و وزن مشخص می­گردند (پیترینی[1]و همکاران، 2011). تاکنون هیچ تعریف جامعی در خصوص اختلال­های خوردن که مورد توافق همگان باشد، به دست نیامده است. اما سه ویژگی عمده برای تعریف آنها ضروری فرض شده­اند: 1) اختلال مشخص در عادات خوردن یا رفتار کنترل وزن؛ 2) اختلال از لحاظ بالینی منجر به مشکلات جدی سلامت جسمی یا کارکرد روانی اجتماعی می­شود؛ 3) مشکلات ایجاد شده نباید در نتیجه بیماری پزشکی یا اختلال روان­شناختی دیگری ایجاد شده باشد (فربرن و هریسون[2]، 2003، به نقل از دال­گریو[3]، 2011).

     بر اساس چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی، اختلال­های خوردن شامل بی­اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال­های خوردن تصریح نشده که خود شامل خوردن با ولع است، می­باشد (انجمن روانپژشکی آمریکا، 2000، به نقل از دال­گریو، 2011). بی­اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی به عنوان عمده­ترین اختلا­ل­های خوردن شناخته شده­اند. بی­اشتهایی عصبی، بر حسب خودداری از حفظ کمترین وزن بهنجار بدن مشخص می­شود. پرخوری عصبی بر حسب دوره­های مکرر خوردن با ولع و به دنبال آن رفتارهای جبرانی نامناسب مانند: استفراغ عمدی، مصرف نابجای داروهای ملین[4]، مدرها[5] و سایر داروها، روزه­داری[6] یا ورزش مفرط مشخص می­شود. آشفتگی در ادراک شکل و وزن بدن، ویژگی اصلی بی­اشتهایی عصبی و پرخوری است (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000). 90 تا 95 درصد جمعیت افراد مبتلا به بی­اشتهایی یا پرخوری عصبی را زنان تشکیل می­دهند (کای، کلمب، فرانک و استربور[7]، 2000).

 


[1]- Pietrini

[2]- Fairburn & Harrison

[3]- Dallegrve

[4]- Laxatives

[5]- Diuretics

[6]- Fasting

[7]- Kaye, Klump, Frank ,& Strober

 


قیمت : 13,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس ادراک شده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس ادراک شده ( فصل دوم پایان نامه )



مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس ادراک شده ( فصل دوم پایان نامه )دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی 
بازدید: 1 بار 
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 41 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 22 






مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس ادراک شده ( فصل دوم پایان نامه ) در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 اگر تمام نیازهای ما به طور خودکار برآورده می­شدند، زندگی واقعاً آسان بود، اما در واقع موانع متعدد شخصی و محیطی، مانع از این وضعیت آرمانی می­شوند. این گونه موانع ایجاب می­کنند که به آن­ها سازگار شویم و می­توانند به استرس منجر شوند (بوچر، مینکا و هولی، 2007، ترجمه­ی سید محمدی، 1389) آدمیان برای آن که به طرز بهنجاری به کار و کوشش بپردازند بایستی کمی فشار روانی احساس کنند. به نظر می­رسد برای آن که دستگاه عصبی درست کار کند بایستی میزان معینی تحریک به آن وارد شود. اما در عین حال فشار روانی شدید یا طولانی دارای اثرهای آسیب­زای فیزیولوژی و روان‌شناختی است. هرگاه نخستین تلاش­های آدمی برای کنار آمدن با مسئله و مشکل به جایی نرسد در آن صورت اضطراب وی بیشتر و تلاش­هایش کم انعطاف می­شود و راه­حل­های دیگر مسئله از نظرش دور می­ماند. آدمی هنگام مواجه شدن با فشار روانی به آن دسته از الگوهای رفتاری روی می­آورد که پیش از آن برای او کارایی داشته است. به عنوان مثال یک فرد محتاط ممکن است محتاط­تر هم بشود و سرانجام به کلی کناره بگیرد و یک فرد پرخاشگر ممکن است کنترل خود را از دست بدهد و بدون ترس همه چیز را در هم بکوبد (اتکینسون، اتکینسون، اسمیت، بم و نولن- هوکسما[1]، 2006، ترجمه­ی براهنی و همکاران، 1389).

نشانگان انطباق (سازگاری) کلی

هانس سلیه پاسخ بدن به محرک­های تنش­زا را با اصطلاح نشانگان انطباق کلی بیان کرد. این نشانگان شامل سه مرحله است، این سه مرحله عبارتند از:

1) واکنش اعلام خطر: واکنش اعلام خطر اساساً یک پاسخ اضطراری بدن است. در این مرحله پاسخ­های فوری بدن، که بسیاری از آن­ها با میانجی­گری دستگاه عصبی سمپاتیک انجام می­گیرند، ما را آماده می­کنند تا با محرک­های تنش­زای حاضر مقابله کنیم.

2) مرحله­ی مقاومت: اگر واکنش محرک­های تنش­زای حاضر ادامه داشته باشند مرحله‌ی مقاومت آغاز می­شود که در این حال بدن در برابر محرک­های تنش­زا پیاپی مقاومت می­کند. در این مرحله، درجه­ی فعالیت دستگاه غدد درون­ریز و سمپاتیک، به اندازه­ی مرحله­ی واکنش اعلام خطر بالا نیست، اما بالاتر از حالت طبیعی است. در طول این مرحله، بدن سعی می­کند انرژی از دست رفته را بازیابد و خسارت وارده را جبران کند.

3) مرحله­ی فرسودگی: اگر عامل استرس­زا به طور مناسب کنترل نشود، ممکن است ما به مرحله­ی ضعف و ناتوانی سندرم کلی سازگاری وارد شویم. ظرفیت فردی ما برای مقاومت در برابر استرس تغییر می­کند، اما وقتی استرس به طور نامحدودی دوام می‌یابد، ما مجبور می­شویم ضعف و ناتوانی کامل نشان دهیم. ماهیچه­ها خسته می‌شوند و ارگانیسم منابع لازم برای مبارزه با استرس را از دست می­دهد. همراه با فرسودگی، شاخه­ی پاراسمپاتیک دستگاه عصبی خودکار تسلط پیدا می­کند. نتیجه این که، ضربان قلب و آهنگ تنفس کاهش می­یابند و تعداد زیادی از واکنش­های ارگانیسم، که از فعالیت عصی سمپاتیک ناشی شده بودند وارونه می­شوند. ممکن است این طور به نظر برسد که از فرصت استفاده می­کنیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که هنوز در مرحله­ی استرس و شاید هم تهدید از خارج هستیم. استرسی که در دوره­ی فرسودگی دوام داشته باشد، می­تواند حساسیت­ها، کهیر، زخم­های معده، بیماری قلبی و شاید هم مرگ به دنبال آورد (راتوس[2]، 1995، ترجمه­ی گنجی، 1389)

 


[1]. Atkinson, Atkinson, Smith, Bam & Nolen- Hoksema

[2]. Rathos

استرس مثبت و استرس منفی

استرس همیشه منفی نیست و نباید از آن اجتناب کرد. سلیه در تعریف استرس، هر نوع تقاضای سازگاری از ارگانیسم را استرس­آور می­داند. از این رو، می­توان گفت که تقریباً همه محرک­های بیرونی می­توانند استرس ایجاد کنند چون همه آن­ها از ارگانیسم می­خواهند که سازگار شود. نبود کامل استرس هرگز امکان­پذیر نخواهد بود، مگر این که تحریک بیرونی وجود نداشته باشد و آن زمانی است که فرد در زیر خروارها خاک خوابیده باشد. بنابراین، وجود استرس برای بقاء ضروری است (گنجی، 1387).

به طور کلی، استرس به چهار شیوه می­تواند آثار مثبت داشته باشد:

الف- زندگی را از حالت یکنواختی خارج کند.

ب- نیاز به تحریک و چالش را در فرد ارضا کند.

ج- به فرد کمک کند تا توانایی و مهارت­های جدید کسب کند.

د- در صورت موفقیت در مقابله با استرس، تصور فرد از خویشتن بهبود می­یابد.

از طرفی، چنانچه فرد در یک موقعیت بتواند مقابله کند، در صورتی که بعداً هم با شرایط استرس­آور دیگری مواجه شود، به سادگی مغلوب آن نخواهد شد (تقی­لو، 1388). ولی تنها میزان معینی از استرس برای انسان مفید است زیرا استرس بیش از حد می­تواند با کاهش مقاومت بدن فرد را مستعد هر گونه بیماری جسمانی و روانی کند و نکته مهم آن است که استرس­ها نه تنها در شروع و عودبیماری­ها، بلکه در به تأخیر انداختن درمان نیز تأثیر به سزایی دارند (ویلمن، کوت، فردیناند، گوسنس و شانگل[2]، 2008). همچنین، چنانچه استرس، ناشی از انتظاراتی باشد که شخص از نظر جسمانی یا روانی نتواند آن­ها را برآورده سازد، سلامت جسمانی و روانی او به خطر می­افتد.

 


[1]. Fridman

[2]. Willeman, Koot, Ferdinand, Goossens & Schuengel

 


قیمت : 10,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی ( فصل دوم پایان نامه )



مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی ( فصل دوم پایان نامه )دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی 


بازدید: 1 بار 


فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 129 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 40 








مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی ( فصل دوم پایان نامه ) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

منابع سازمانی

فشارزاهای ناشی از نقش

فشار ناشی از نقش زمانی رخ می­دهد که بین انتظارات و خواسته های فرد و انتظارات و خواسته­های سازمان ناسازگاری وجود داشته باشد (ایوانسویج و ماتسون، 2003).در پژوهش­های زیادی 4 نوع فشارزای مربوط به نقش را مورد بررسی قرار داده­اند.ابهام نقش، تعارض نقش، گرانباری نقش و کمباری نقش. به عنوان مثال کوپر و مارشال بر این اعتقادند که فشار روانی ناشی از نقش، نمایشگروجود عواملی منفی مانند تعارض نقش، ابهامنقش، گرانباری نقش و شرایط کاری نامطلوب و نامناسب می باشد.

1- ابهام نقش: ابهام نقش را به عنوان یکی از ویژگی­های نقش چنین تعریف می شود، وقتی که فرد نداند که  دیگران چه انتظاری از وی برای انجام شغلش دارند (بی هر و همکاران، 2001).وقتی افراد نداند از آنها چه انتظاری می­رود بنابراین فرد از بهره وری و پیشرفت باز می­ماند و دچار استرس شغلی می­شود (گرین هاوس و بیوتل، 1985؛کاهن، ولف، کوئین، اسنوک و روزنتال، 1964؛ دیپ‌بای[1]، 1977؛ کورمن، 2001؛ به نقل از دکونیک[2]،2010).

2- تعارض نقش: تعارض یا ناسازگاری نقش زمانی رخ می دهد که پذیرفتن مجموعه ای از الزامات شغلی با پذیرش مجموعه ای دیگر از الزامات مغایر و ناسازگار باشد.  تحقیقات گسترده ای نشان می­دهند که ناسازگاری نقش می تواند منجر به فشار روانی شغلی شود (کورمن، 2001؛ به نقل از دکونیک، 2010).

 


[1]-Dipbaye

[2]-DeConinck

 


قیمت : 11,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد ( فصل دوم پایان نامه )



مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد ( فصل دوم پایان نامه )دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی 


بازدید: 1 بار 


فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 61 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 53 








مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد ( فصل دوم پایان نامه ) در 53 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

اختلال شخصیت و اعتیاد:

اختلال شخصیت به انعطاف ناپذیری و ناسازگاری بودن مجموعه ای از صفات شخصیتی اطلاق می شود که موجب ناراحتی روانی یا اختلال قابل ملاحظه در کار کرد ها و زندگی روزمره می شود.اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلال شایعی در بین زندانیان و وابستگان بهمواد است. فقدان وجدان، زیر پا نهادن حقوق دیگران، عبرت نگرفتن از تنبیه و مجازات ، ویژگی های مبتلایان به این دو اختلال است. برخی آمار ها نشان می دهد که 35 تا 60 درصد مبتلایان به سوء مصرف مواد دارای علائمی از اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند (نابدل، 2014). به هر حال با توجه به ویژگی های بارز افراد دارای علایم اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، به این واقعیت باید توجه داشت که مصرف بسیاری از مواد در اغلب جوامع امروز، عملی ضد ارزش و حتی ضد اجتماعی به حساب می آید، لذا همین امر می تواند بستری جهت درگیر شدن فرد با مواد و فعالیت های مربوط  به مواد باشد، که به طور برجسته ای با ویژگی های رفتارهای ضد اجتماعی افراد دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی سازگار است. در عین حال ممکن است که مصرف مواد در اختلالات شخصیتی دیگر مانند اختلال شخصیت مرزی نیز امری مطرح و جدی باشد. به همین دلیل رابطه میان اختلال شخصیت و سوء مصرف مواد و وابستگی ممکن است در هر یک از اختلالات شخصیت، جنبه کارکردی متفاوتی داشته باشد، به این شکل که افراد دارای علایم اختلال شخصیتی متفاوت با اهداف و برنامه های متفاوتی اقدام به مصرف مواد بنامیند( نابدل، 2014).

 

تبیین­های زیست شیمیایی و فیزیو لوژیک اعتیاد یا وابستگی

 هر گونه کنش و واکنشی در انسان، به نحوی با ساختار سیستم عصبی و فعل و انفعالاتی که در مغز به وقوع می­پیوندد، ارتباط دارد. وظیفه­ی اصلی انتقال پیام در درون سیستم عصبی انسان را انتقال دهنده­ها و تعدیل کننده­های عصبی- شیمیایی بر عهده دارند. کلیه مواد یا داروهایی که به محوی منجر به وابستگی (اعتیاد) می­شوند، به طور مشخص با نحوه­ی عمل انتقال دهنده­ها و تعدیل کننده­های عصبی رابطه دارند. کلیه مواد یا داروها، غالبا از طریق دهان، تزریق، تنفس و یا از طریق غشاء مخاطی دهان و روده جذب شده، توسط کبد متابولیزه می­شود (این روند به سوخت و ساز دارویی موسوم است) و پس از آن از طریق جریانت خون به نقاط مختلف بدن و مغز منتقل می­شوند. داروها یا مواد خواه از دسته آگونیست باشند یا آنتا گونیست­ها، آزاد شدن انتقال دهنده در سیناپس و باز جذب یا بلا اثر شدن آن­ها توسط آنزیم­های فعال در سیناپس عمل می­کنند. شاید طرح بنیان­های زیستی- فیزیولوژیک که به عنوان عاملی مقدم بر وقوع وابستگی به مواد مطرح می­شود قدمتی دیرینه داشته باشند، ولی به لحاظ تاریخی بحث­های جدی درباره­ی اثرات زیستی – فیزیولوژیک مواد روان گردان (به ویژه مواد افیونی)، به دهه 1970 تا 1980 باز می­گردد. محققان آمریکایی در این دهه ابتدا گیرنده­هایی را در سیستم عصبی انسان و سپس تعدیل کننده­های شیمیایی را شناسایی نمودند که به اندروفین­ها و انفکالین­ها شهرت یافتند. گیرنده­های اصلی این مواد در دو ناحیه­ی مشخص مغز، یعنی سیستم کناری (حاشیه ای) که در واکنشهای عاطفی و هیجانی و دیگری در تالاموس میانی که ایستگاه عبور تکانه­های درد است، واقع شده اند (رستاک، 2006؛ ترجمه گودرزی، 1389). طرح چنین کشفیاتی در مجامع علمی در کنار مطالعای که در باب پیشینه­های خانوادگی افراد وابسته به مواد (معتاد) وجود داشت، گمانه زنی­ها، فرضیه­ها و حتی نظریاتی را در سطح مراکز آکادمیک و تحقیقاتی پدید آورد. بر همین مبنا و در پی یافته های دو دسته نظریه یا تبیین در باب روان – زیست شناسی وابستگی به مواد (اعتیاد) مطرح گردیده است.

 

الف- تبیین­های مربوط به وابستگی جسمانی با تاکید بر دو پدیده تحمل و محرومیت.

این تبیین­ها علت وابستگی (اعتیاد) را هیچ عامل یا پیش زمینه­ای ذکر نکرده اند، بلمه علت وقوع و دوام آن را مکانیسم­هایی می­دانند که در اثر سوء مصرف مواد، منجر به وابستگی فیزیولوژیک می­شدند.

ب- تبیین تقویت مثبت که بیشتر بر خواص تقویت کنندگی مواد بر روی سیستم اعصاب مرکزی انسان تاکید دارند.

تبیین­های مربوط به وابستگی جسمانی

افراد ممکن است به هر دلیل نامعلومی اقدام به سوء مصرف مواد نمایند. سوء مصرف مواد مکرر و مداوم، تیرات و تاثیرات ویژه ای بر سلسله اعصاب مرکزی به جای می­گذارد، که در صورت دوام عاملی برای ایجاد وابستگی جسمانی و دوام و پایداری آن به حساب می­آیند. به عبارتی ساده تر، هنگامی که فرد به یک ماده خاص وابسته گردید، در یک چرخه معیوب مصرف مواد و علائم محرومیت قرار می گیرد که لاجرم برای گریز و اجتناب از این علایم، مصرف مواد را ادامه می­دهد. (آتش پور و همکاران، 1391).

  1. نقش عوامل توارثی – ژنتیکی در وقوع وابستگی:

تبیین­های ژنتیک بر تحقیقات فامیلی، دوقلوها، فرزند خوانده­ها، و اخیراً بر دخالت ژن­هایی که بیش از چند سال از شناسایی آن­ها نمی­گذرد، متکی است.

مطالعات ژنتیکی و خانوادگی و اختلالات همراه:

در اغلب موارد متخصصین بیماری­های مختلف را در شکل خالص آن­ها و بدون وجود ارتباط با سایر بیماری­ها مورد مطالعه قرار می­دهند. اما بیماری­ها را به ندرت می­توان به صورت خالص و محض در نظر گرفت. با یک بررسی جامع در بیشتر کلینیک­ها افرادی را می­توان یافت که واحد چندین بیماری باشند. همبودی بیماری­ها یکی از علل عمده مشکلات شخصی بوده و درمان را با پیچیدگی و وقفه مواجه می سازد. یک روش برای درک و فهم بیماریها و نحوه ی ارتباط آنها با یکدیگر به منظور رسیدن به یک تشخیص صحیح تر، توجه به میزان وقوع و شیوع آنها در خانواده ها است. (آتش پور و همکاران، 1391).

اعتیاد و اختلالات روانی همراه:

در اغلب موارد اعتیاد و بیماری های روانی را با یکدیگر می توان ملاحظه کرد. در جمعیت های بالینی[1]، همراهی اعتیاد و بیماری های روانی از یک همراهی تصادفی صرف، شیوع بیشتری دارد. این همراهی از هر دو سوی پیوستار مذکور امکان پذیر است. چه اعتیاد به سمت بیماری وچه از بیماری به سمت اعتیاد. بدین ترتیب این امکان وجود دارد که هر کدام از آنها باعث بروز دیگری شوند. مطابق مطالعات صورت گرفته 6/36 درصد الکینهای مزمن از یکی از بیماری های روانی رنج می برند. خطر اختلالات دو قطبی را در معتادین مورد مطالعه خود 1/53 درصد برآور کرده اند. این مقدار بیش از 4 برابر وضعیت عادی و در جمعیت عمومی است. در همین راستا، همچنین ذکر شده است که تقریبا بیش از2/1 معتادین از اختلالات همراه رنج می برند.

الکلیسم و اضطراب:

هر چند عواملی چون آگورافوبیا[2] (ترس از مکان های باز) و فوبیای اجتماعی (ترس غیر منطقی از ارزیابی دیگران) با الکلیسم ارتباط نزدیکی تری دارد اما اختلال پانیک (­اختلال وحشت زدگی) و اضطراب منتشر یا تعمیم یافته نیز با اعتیاد به الکل مرتبط می باشند. عقیده عموم محققین، بر این است که ترسهای مرضی عوامل مستعد کننده شخص برای اعتیاد به الکل هستند، اما در عین حال اعتیاد به الکل فرد را برای تجربه اختلال وحشت زدگی و اضطراب منتشر آماده می کند.

عوامل روانشناختی:

در باب عوامل روانشناختی مطرح در وقوع وابستگی (اعتیاد) دید گاههای با خاستگاه­های متفاوت از طرف روانشاسان ارائه شدهاست. وجه تمایز اصلی این دیدگاه ها آن است که می توان هر یک از آنها را بر پایه یکی از گرایشات اصلی روان تحلیل گری (روان تحلیل گر)، رفتار گرایی (یادگیری)و دیدگاه شناختی مطرح ساخت. در عین حال چهار چوب اصلی داوری در باب عوام مطرح را می توان بر پایه ی یکی از عوامل شخصیتی و آسیب شناسی روانی، یادگیری و شناخت نیز بنا نهاد. به منظور تسهیل در ارائه شمایی روشن از عوامل پیچیده روتن شناختی ، عوامل مطرح را به شکل ادغام شده مورد بحث قرار می دهیم.

دیدگاه روان تحلیل گری:

عوامل شخصیتی و وابستگی به مواد (اعتیاد):اولین دیدگاه مطرح در روانشناسی که بر عوامل شخصیتی در وقوع وابستگی  (اعتیاد) تاکید نموده، رویکرد روان تحلیل گری بوده است. بر اساس نگرش روان تحلیل گران، وابستگی (اعتیاد) به عنوان یک اختلال در ردیف سایر اختلالات تقلی می شود. شخصیت هر فرد از ساختار سه گانه( نهاد، خود، فرا خود ) و سطوح سه گانه هشیاری (هشیار، نیمه هشیارو نا هشیار) تشکیل شده است.هر انسانی از بدو تولد ، مراحل رشد روانی و جنسی معینی را تا دوران بلوغ سپری می کند. چنانچه عبور از هر مرحله تحولی با موفقیت سپری نشود ، فرد در آن مرحله تثبیت شده، در صورت مواجهه با عوامل فشار زا و ناکامیها در بزرگسالی به رفتار مرحله قبلی رشد بازگشت می کند. تاکید اصلی و تعابیر ارائه شده توسط محققانی با گرایشات روان تحلیل گری غالباً بر مسائل و مشکلات شخصیتی معتادان و تثبیت شدگی در مراحل رشد متمرکز است. مهمترین نظرات مطرح در بین این نظریه پردازان به شرح زیر می باشد.

محرومیت دهانی یا تثبیت شدگی در مرحله رشد دهانی:

فروید که به صورت پراکنده در آثار خود راجع به معتادان اظهار نظر کرده، معتادان را دارای ویژگی های رفتار بازگشت کننده به خاطر تثبیت شدگی در مرحله دهانی می دهند. به این ترتیب معتادان افرادی معرفی می شوند که به دلیل عدم ارضاء از ناحیه ی دهان، در مرحله رشد دهانی تثبیت شده، در بزرگسالی به طور افراطی این ارضاء را در مصرف مواد مخدر جستجو می کنند(چیرلو، برینی ،کامبیازو و مازا، 2009؛ ترجمه پیرمرادی، 1390). سایر نظریه پردازان روان تحلیل گر نیز تا حدی بر این محرومیت دهانی تاید دارند. به باور این گروه، معتادانی با ویژگی تثبیت شدگی در مرحله دهانی دارای مشخصات باترز تردید نسبت به خود، فعل پذیری، اتکاء به دیگران و دارای توقعات و آرزو های دور از دسترس می باشند(ساراسون و ساراسون، 2003؛ ترجمه نجاریان و همکاران، 1383).

 


[1] . Clinical Populations

[2] . Agoraphobia

 


قیمت : 10,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .




مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب ( فصل دوم پایان نامه )



مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب ( فصل دوم پایان نامه )دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی 


بازدید: 1 بار 


فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 38 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 53 








مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب ( فصل دوم پایان نامه ) در 53 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

اضطراب

    رایج­ترین واکنش به یک عامل فشار روانی اضطراب است. منظور ما از اضطراب هیجان ناخوشایندی است که معمولاً با این کلمات توصیف می­کنیم؛ نگرانی، تشویش، تنش، و ترس  احساساتی که همه با شدت­های مختلف آن را تجربه می­کنند. اختلالات اضطرابی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در ایالات متحده و بسیاری از جمعیت­های دیگری است، که مورد مطالعه قرار گرفته­اند. به علاوه مطالعات همواره حاکی از آن بوده­اند که این اختلالات مشکلات و عوارض زیادی را سبب می­شوند، مقادیر بالایی از خدمات مراقبت­های بهداشتی را صرف خود می­کنند، و اختلالات زیادی در کارکرد افراد به وجود می­آورند. مطالعات جدید نیز نشان داده­اند که اختلال اضطرابی مزمن می­تواند میزان مرگ و میر مرتبط با عوارض بیماری فشارخون اولیه را افزایش دهد. بنابراین بالینگران روانپزشکی و سایر متخصصین باید بتواند اختلال اضطرابی را به سرعت و دقت تشخیص داده و درمان آن را شروع کنند (کاپلان و سادوک، 2007).

 پتری[1] (2000 ) بر این اعتقاد است که فشارخون، حادثه مهمی در زندگی بیماران است و می تواند باعث فروپاشی زندگی اقتصادی، حرفه ای و شخصی افراد شده و عملکرد جسمانی را دچار اختلال کند. ترس، اضطراب، افسردگی و بسیاری مشکلات روانی می تواند برای بیماران ایجاد شود. اضطراب یکی از شایعترین پاسخ­های روانشناختی بیماران به فشارخون است. سطوح اضطراب در بیماران فشارخونی با کیفیت زندگی کمتر و ناخوشیهای روانشناختی بیشتر مرتبط است. مداخلات روانشناختی برای این بیماران می­تواند درد، اضطراب شدید، خشم و افسردگی آن­ها را کاهش داده و باعث بهبود کیفیت زندگی آن­ها گردد. بهبود کیفیت زندگی بیماران متعاقب اقدامات درمانی از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار است. در جوامع غربی مطالعات فراوانی برای بررسی تأثیر مداخلات درمانی در ارتقای کیفیت زندگی در گروه­های مختلف بیماران از جمله بیماران فشارخونی انجام شده است. در ایالات متحده آمار مبتلایان به بیماری­های قلبی عروقی در سال 2008 برابر 16 میلیون نفرگزارش شده است. گزارش مرکز کنترل بیماری­ها در همان سال نشان داد که درمان­های مختلف هر چند موجب افزایش طول عمر بیماران شده است، ولی کیفیت زندگی آن­ها همچنان پایین تر از بقیه جمعیت باقی مانده است (بودریز[3] و همکاران، 2007). تکنیک­های مختلفی جهت تنش­زدایی، کاهش اضطراب و مشکلات روانشناختی وجود دارد (استارلند[4] و همکاران 2005). سازگاری روانشناختی با بیماری‌ فشارخون ضعیف است و عواملی که اضطراب و افسردگی را پیش‌بینی می‌کند هنوز ناشناخته است (کان استند[5] و همکاران، 2005، به نقل از فرجی، 1388). بیماری­های قلبی عروقی منجمله فشارخون اولیه مهمترین عامل مرگ و  میر در اغلب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه می­باشد و طبق آخرین گزارش موجود سازمان جهانی بهداشت ۱۶ میلیون نفر هر سال در اثر بیماری­های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند و به همین دلیل مورد توجه فراوان محققان سراسر دنیاست (لیندین[6]، 2004).

 

علایم اضطراب

         احساس اضطراب دو مولفه دارد، با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (مثل تپش قلب و تعریق) و با خبر از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است. احساس شرم نیز ممکن است به اضطراب دامن بزند، دیگران می­فهمند که من ترسیده­ام خیلی­ها وقتی می­فهمند که دیگران پی به اضطراب آن­ها نبرده­اند یا شدت آن را در نیافته­اند، تعجب می­کنند. اضطراب گذشته از اثرات حرکتی (موتور) و احشایی بر تفکر، ادراک، و یادگیری فرد هم اثر می­گذرد. اضطراب اغلب اغتشاش شعور و آشفتگی در ادراک ایجاد می­کند. آشفتگی­ها در نظم و ترتیب نه فقط در درک زمان و مکان، که حتی در درک یادآوری و مختل ساختن قدرت ربط دادن امور به هم، یعنی تداعی کردن می­توانند در یادگیری اختلال ایجاد کنند. یکی از جنبه­های مهم هیجان اثری است که بر انتخابی بودن توجه می­گذارد. افراد مضطرب مستعد آنند که به برخی چیزها در اطراف خود به طور انتخابی توجه کنند، و از بقیه آن­ها صرف نظر کنند. آن­ها با این کار می کوشند اثبات کنند، که اگر دارند موقعیت خود را ترس آور تلقی می­کنند، محق­اند و لذا دارند واکنش درستی نشان می­دهند. اگر آن­ها ترس خود را به غلط موجه جلوه دهند اضطرابشان با این واکنش انتخابی تقویت می­شود، و به این ترتیب دور باطلی از اضطراب به وجود می­آید، که یک سر آن ادراک آشفته آن­هاست و سر دیگرش تشدید اضطرابشان، اما برعکس با نوعی تفکر انتخابی به خود اطمینان خاطر می­بخشند، اضطراب بجای، آن­ها ممکن است تخفیف یابد و دیگر نتواند احتیاط­های لازم را در پیش بگیرند (کاپلان و سادوک، 2007).

 


[1] - Petry

[2] - Frasure

[3] - Boudrez

[4] - Sutherland

[5] - Kanstand

[6]- Lindin

 


قیمت : 10,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .