دسته: پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 112 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 58
مبانی نظری و اصول آموزشی جلسات درمانی کنترل خشم در 58 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
آماده سازی در 12 جلسه درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
این راهنما برای استفاده متخصصان واجد شرایط سلامت روان و سوء مصرف مواد که با مراجعان سوء مصرف مواد و سلامت روانی با مشکلات همزمان خشم کار می کنند ، طراحی شده است . راهنما، درمان گروهی شناختی رفتاری مدیریت خشم 12 هفته ای را توصیف می کند . جزئیات هر 12 جلسه به طور هفته ای در 90 دقیقه با دستورالعمل هایی برای رهبران گروه ، جداول و اشکال که عناصر مفهومی کلیدی درمان را شرح می دهد ، و تکالیف خانه برای شرکت کنندگان گروه، توصیف شده است . یک کتاب کار شرکت کننده همراه در دسترس است (به مدیریت خشم برای مراجعان سلامت روان و سوء مصرف مواد : کتاب کار شرکت کنندگان توجه کنید ) که باید در ارتباط با این راهنما برای اینکه شرکت کنندگان بهتریادبگیرند، تمرین کنند و راهکارهای درمانی معرفی شده در جلسات گروهی را یکپارچه نمایند ، استفاده شود . این مداخله برای مطالعات در مرکز پزشکی امور سربازان سان فرانسیسکو و بیمارستان عمومی سان فرانسیسکو ایجاد شده است .
درمانهای شناخت رفتار درمانی برای مشکلات خشم ، موثر و با محدودیت زمانی شناخته شده است . چهار نوع مداخلات CBT که از نظرتئوری توسط اصول تئوری یادگیری اجتماعی یکی شده است ، اغلب بیشترین کاربرد را در درمان اختلالات خشم دارد :
مطالعات فرا تحلیلی نتیجه گیری می کنند که اثرات متوسط کاهش خشم برای مداخلات CBT با اندازه اثر میانگین در دامنه ای از 0.7 یا 1.2 وجود دارد .از این مطالعات می توان استنباط کرد که متوسط شرکت کنندگان تحت شرایط CBT بهتر از 76 درصد شرکت کنندگان کنترل بوده اند . این نتایج همسان با دیگر مطالعات فرا تحلیلی که اثر بخشی مداخلات CBT در درمان افسردگی و اضطراب مورد آزمون قرار داده اند ، هستند .
مدل درمانی توصیف شده در این راهنما ، یک رویکرد ترکیبی CBT است که مداخلات آرامش بخشی ، شناختی و مهارت های ارتباطی را به کار می برد .
این رویکرد ترکیبی به شرکت کنندگان این اختیار را ارائه می دهد که این مداخلات متفاوت را دریافت کنند و سپس آنها را برای ایجاد طرح های کنترل خشم فردی با استفاده از تعداد زیادی تکنیک ها تا جایی که امکان پذیرست تشویق می کنند . همه شرکت کنندگان از همه تکنیک ها و مداخلات معرفی شده در درمان ( مثل بازسازی شناختی ) استفاده نمی کنند اما تقریبا ً همه، درمان را با بیشتر از یک تکنیک یا مداخله در طرح های کنترل خشم شان به پایان می رسانند . از نظر تئوریکی هر چه فرد مداخلات و تکنیک های بیشتری در طرح کنترل خشمش داشته باشد ، بهتر برای مدیریت و کنترل کردن خشم در پاسخ به رویدادهای برانگیزاننده خشم مجهز خواهد بود . در مطالعات در مرکز پزشکی SFVAو بیمارستان عمومی سان فرانسیسکو با استفاده از این مدل درمانی ، کاهش معنی داری در خود گزارشی خشم و پرخاشگری و همچنین کاهش مصرف مواد یافت شده است . اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه دارای معیارهای DSM- IV برای وابستگی به مواد و بسیاری نیز دارای اختلال استرس پس از سانحه بودند . در یک مطالعه مقایسه ای بین بیماران آفریقایی-آمریکایی و هندواروپایی دریافتند که خشم در بیماران هر دو گروه به طور معنی داری کاهش یافت . مطالعه دیگری نشان داد که زنان نیز از مداخله سود برده اند یعنی سطوح کاهش یافته خشم گزارش شد .
در مطالعات مدیریت خشم که از این راهنما استفاده نموده اند ، اکثریت بیماران از گروههای اقلیت نژادی بودند . حادث شدن کاهش همسان در خشم و رفتار پرخاشگرانه در این گروهها، نشان دهنده این است که درمان گروهی مدیریت خشم موثر است . مدل درمانی منعطف است و می توان آن را با مباحث نژادی ، فرهنگی و جنسیت وفق داد . وقایع و شرایطی که ماشه چکان خشم فرد است ممکن است تا حدی بسته به جنسیت و فرهنگش تغییر کند . نشانه ها یا علایم هشداردهنده خشم نیز ممکن است در این باره تغییر کند . با این وجود روی هم رفته این مدل درمانی هنوز به کار می رود و با گروههای نژادی متفاوت و با هم مردان و هم زنان موثر شناخته شده است . فرد هنوز باید وقایع ماشه چکان را شناسایی کند ، نشانه های خشم را تشخیص دهد ، و راهکارهای مدیریت خشم ( رفتاری شناختی ) را در پاسخ به وقایع و نشانه ها صرف از نظر از اینکه آیا این وقایع و نشانه ها متفاوت از مردان و زنان دیگر و برای مردم در گروههای فرهنگی دیگر است ، ایجاد نماید .
Over view دید کلی درمان گروهی مدیریت خشم
جلسه اول
نمای کلی جلسه اول
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
در اولین جلسه ، به معرفی هدف ، دید کلی ، قوانین گروه ، چهارچوب مفهومی و اساس درمان مدیدیت خشم می پردازیم . اکثر زمان این جلسه صرف معرفی اطلاعات مفهومی و مشخص کردن اینکه اعضای گروه آن را درک کرده اند ، می شود . سپس رهبر گروه ، از اعضای گروه می خواهد خود را معرفی کرده و مقیاس خشم را معرفی می کند .
نکات مطرح شده
( از نوشته زیر استفاده کنید یا آن را در کلماتتان قرار دهید.)
هدف و overview دید کلی
قوانین گروه
تکالیف خانگی : تکالیف مختصر خانگی هر هفته ارائه خواهد شد . انجام دادن تکالیف خانگی ، مهارتهای مدیریت خشم اعضای گروه را بهبود خواهد بخشید و به آنها اجازه خواهد داد حداکثر ..........
..........
...................
...........................
قیمت : 15,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
دسته: پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 46 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22
مبانی نظری و اصول آموزشی جلسات درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006 در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
آماده سازی در 8 جلسه درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
تولد درمان مبتنی بر کیفیت زندگی، گذر از شناخت درمانی به روان شناسی مثبت است. دکتر مایکل بی فریش، برای اولین بار در مقاله ای درباره درمان مبتنی بر کیفیت زندگی، در کنگره بین المللی روان درمانی شناختی در دانشگاه آکسفورد[1] در سال 1980 ارایه کرد. فریش، معتقد است من برای اولین بار، به دنبال شناسایی و کاربرد بهزیستی ذهنی یا شادمانی، روی جمعیت غیربیمار و همچنین به دنبال فهم و درمان بیماران افسرده بودم ولی هدف اساسی و علاقه مندی اولیه من، در اندازه گیری و ترویج رضایت از زندگی و کیفیت زندگی بهتر در گروه های غیربیمار مانند سالمندان، بیکاران،... و مداخلات روان شناسی اجتماع مدار و برنامه های اجتماعی بود. اما در رویکرد تکمیلی، برای هر دو گروه بالینی و غیر بالینی می تواند درمان مبتنی بر کیفیت زندگی مفید باشد.
درمان مبتنی بر کیفیت زندگی، رویکردی جدید در روانشناسی مثبت است که هم در گروههای غیربالینی (مانند بازنشستگان، بیکاران، نوجوانان، سالمندان و افرادی که به دنبال افزایش شادی در زندگی هستند) و هم در گروه های بالینی، مانند افسرده ها و... کاربرد دارد. کاربرد این رویکرد، برای متخصصانی است که آرزو دارند رویکردهای روان شناسی مثبت با روشهای درمانی و مداخلهای مرتبط کنند. این رویکرد، برای کمک به افرادی ساخته شده است که می خواهند از توانمندیهای خود، استفاده کرده و آن را تقویت کنند. فریش، در ساختن این رویکرد درمانی، از کارهای رفتار درمانی بالینی مانند آرون تی بک و نظریههای فعالیت مانند نظریه سیکزینت میهالی و روان شناسان مثبتگرا مانند سلیگمن، استفاده کرده است. همچنین وی نظریه خود را با استعارهی در درمان، تن آرامی، مراقبه و نظریههای هیجانی، مرتبط کرده است (فریش، 2006).
این رویکرد، درمانگران را تشویق میکند که به آنسوی مدل بیماری از اختلالات روانی بروند. اگرچه در درمان اختلالات روانی، باید به دنبال علت و آسیب شناسی باشیم اما ایجاد و افزایش کیفیت بهتر زندگی، هدف نهایی و اصلی همه درمان ها است. داشتن یک زندگی با کیفیت، علاوه بر کشف پتانسیل افراد سالم، به بیماران برای سازگار شدن با بیماری های مزمن، بیماری های جسمی کوتاه مدت و ناتوانیهای مزمن خود، کمک می کند (فریش، 2006). این رویکرد درمانی سه هدف اصلی دارد:
1- افزایش و فزونی بخشیدن به ظرفیت و تجربههای درونی افراد
2- افزایش میزان کیفیت زمان در تجارب درمانجویان
3- افزایش معنی و هدف در زندگی درمانجویان
بر خلاف بقیه درمانگران و رویکردهای درمانی که تنها روی مشکلات، تأکید دارند، این درمان، روی یادگیری، کمک کردن، خلاقیت و... تأکید دارد. این رویکرد درمانی به درمانجویان آموزش میدهد که شادی نیز یک انتخاب است. مداخلهها در این روش، تنها بر خود فرد، تمرکز ندارد بلکه در کمک به درمانجویان جهت تحول پیدا کردن، به وسیله یادگیری، همدردی و محبت ورزیدن، تمرکز میکند. این رویکرد بر نیاز درمانجویان، جهت روشن کردن ارزشهای مهم زندگیشان و سپس پرداختن به تجربیاتی است که به آنها جهت تمرکز کردن و رسیدن به ارزش هایشان تأکید دارد. تجاربی که توسط این درمان بنا شده است در مدل پنج راهه CASIO ترکیب شده است. این مدل که شالوده و پایه اصلی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی را تشکیل می دهد دارای پنج مفهوم است: 1- وضعیت یا شرایط زندگی 2- نگرش ها 3- معیارها 4- ارزش ها مهم 5- رضایت در همه زمینه ها. در این مدل، 30 اصل برای زندگی شاد، توصیف شده است. مدل CASIO بر اساس پایه های نظریهای برای فهم تفاوت های فردی در رضایت از زندگی، تدوین شده است.
[1]. Oxford university
محتوای جلسات
جلسه اول
معارفه و آشنایی اعضای گروه با یکدیگر
تعریف نقش کیفیت زندگی در سلامت روانی و بهزیستی ذهنی افراد
معرفی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رویکردهای جدید درمانی در روان شناسی
آموزش مدل پنج راهه CASIO
تعیین رئوس و ساختار کلی جلسات
تکمیل نیمرخ کیفیت زندگی به صورت فردی
توافق بر حوزه های مهم از بین 16 حوزه مشخص شده در درمان مبتنی بر کیفیت زندگی
دریافت بازخورد.....................
..................
.......................
قیمت : 16,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
دسته: پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 21 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22
مبانی نظری و اصول آموزشی جلسات درمانی آموزش مهارت های زندگی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
آماده سازی در 9 جلسه درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش تواناییهای روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواریهای زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا[1]، 2007).
برنامه مهارتهای زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بینالمللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشورهای مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیتهای مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزهها، طرز تلقیها و رفتارهای آنها شکل میگیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارتهای زندگی به نوجوانان کمک میکند تا معلومات و گرایشهایی را که برای گذر سالم و موفقیتآمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را میآموزند و رفتارهایی را تمرین میکنند که به آنها کمک میکند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواستههایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزشها موجب فراهم آوردن ابزاری میگردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارتهای زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که میتوان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیتها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارتهای لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی میشکند. کسانیکه در رقابتها موفق میشوند و به خواسته های معقول خود میرسند، از مهارتهای لازم برخوردارند. قاعدهها را میدانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).
[1]-Corsini& Gazd
شیوه مداخله(جلسات آموزشی مهارتهای زندگی)
جلسات آموزشی برنامه مهارتهای زندگی تهیه شده در یونیسف- صندوق بین المللی کودکان و نوجوانان در 9 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار گردید که توضیحی مختصر از محتوای آن، در ادامه آمده است.
جلسه اول
عنوان آموزش: من که هستم و چه میتوانم بکنم؟
اهداف:
...........
.............
.................
قیمت : 15,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
دسته: پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 22 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22
دانلود پکیج آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی – رفتاری در 26 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
آماده سازی در 10 جلسه درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
جلسات مدیریت استرس شناختی-رفتاری:
درمان گروهی شناختی-رفتاری مدیریت استرس که در این پژوهش استفاده شده مشتمل بر 10 جلسهی 90 دقیقهای است که برگرفته از درمان مدیریت استرس شناختی-رفتاری آنتونی و همکاران (2007) است. جلسات مورد نظر و فعالیتهای انجام گرفته در هر جلسه به ترتیب در ادامه مطالب، آورده شده است.
جلسه اول
1. آشنایی و مقدمه
2. آشنایی با الگوی شخصیتی و رفتاری تیپ A وB
3. معرفی ویژگیهای مثبت و منفی تیپ A
4. معرفی ویژگیهای سمی و غیرسمی تیپ A
5. درک تعریف استرس
6. آگاه شدن از تاثیرات جسمی استرس
7. آموزش آرمیدگی عضلانی تدریجی برای 16گروه ماهیچهای
8. تکلیف خانگی: شامل 3 مورد به شرح زیر بود:
9. شناسایی ویژگیهای برجستهی مربوط به تیپ A در خود
10. هر روزآرمیدگی عضلانی برای 16 گروه ماهیچه ای را همراه با CD آموزشی تمرین کنید.
11. هر روز در زمانهای مشخصی، سطوح استرس خود را بر روی"برگه ی خودنظارتی" ثبت کنید.
جلسه دوم
1. استرس زاها و نوع پاسخهای استرس در افراد تیپA
2. درک اهمیت آگاهی در مدیریت استرس
3. افزایش آگاهی از پاسخ های جسمی به استرس زاها
4. انجام تمرین "تصویرسازی"
5. انجام تمرین "بررسی ذهنی-بدنی"
6. تمرین آرمیدگی عضلانی تدریجی برای 8 گروه ماهیچه ای
7. تکلیف خانگی:شامل 2 مورد به شرح زیر بود:
8. هر روزآرمیدگی عضلانی برای 8 گروه ماهیچه ای را همراه با CD آموزشی تمرین کنید.
9. پر کردن چک لیست نشانه های استرس
جلسه سوم
1. مرور جلسات گذشته
2. درک ارتباط بین افکار و احساسات
3. درک چرخه ای افکار، هیجانات و حس های بدنی
4. یادگیری فرآیند ارزیابی
5. تمرین "ارتباط افکار و احساسات"
6. آموزش و تمرین آرمیدگی عضلانی تدریجی برای 4 گروه ماهیچه ای، تنفس دیافراگمی و تصویرسازی
7. تکلیف خانگی: شامل 3 مورد به شرح زیر بود:
8. هر روز آرمیدگی عضلانی برای 4 گروه ماهیچه ای را همراه با CD آموزشی تمرین کنید.
9. تفس دیافراگمی و تصویرسازی را تمرین کنید و قبل و بعد از تمرین سطوح استرس خود را بر روی "برگهی خود نظارتی روزانه" ثبت کنید.
10. برای هر واقعهی پراسترسی که در این هفته رخ می دهد، افکار، پاسخ های هیجانی و جسمی خود را بر روی "برگهی نظارت بر افکار، احساسات و حس های بدنی" ثبت کنید.
جلسه چهارم
1. شناسایی تفکرات منفی و تحریفات شناختی
2. تمرین شناسایی افکار منفی
3. درک تأثیر تفکر منفی بر رفتار
4. ترکیب کردن تنفس دیافراگمی با تصویر سازی
5. آرمیدگیعضلانی تدریجی منفعل همراه با تصویرسازی مکان خاص
6. تکلیف خانگی: شامل 3 مورد به شرح زیر بود:
7. هر روز تنفس دیافراگمی همراه با تصویرسازی را تمرین کنید.
8. تمرین "مشخص کردن تحریفات شناختی و هیجانات همراه" را در منزل انجام دهید.
9. برای شناسایی انواع تفکر منفی مرتبط با موقعیت های پر استرس این هفته، "برگهی نظارت بر پاسخهای استرس و تفکر منفی" را تکمیل کنید.
جلسه پنجم
1. شناسایی خودگویی منطقی و غیر منطقی
2. آموخت گام های جایگزینی افکار منفی
3. تمرین جایگزینی افکار منطقی به جای افکار تحریف شده
4. تمرین "شناسایی خودگویی منطقی و غیرمنطقی"
5. معرفی آموزش خودزاد
6. تکلیف خانگی:شامل 3 مورد به شرح زیر بود:
7. هر کدام از تکنیکهای آرامش بخشی که به شما آموزش داده شده، حداقل دو بار در روز انجام دهید و قبل و بعد از تمرین میزان استرس خود را بر روی "برگهی خودنظارتی روزانه" ثبت کنید.
8. تمرین " شناسایی خودگویی منطقی و غیرمنطقی" را در منزل انجام دهید.
9. برای سه موقعیت پر استرس جداگانه،"برگه ی جایگزینی افکار منطقی " را تکمیل کنید.
قیمت : 15,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
مبانی نظری و اصول آموزشی جلسات درمانی آموزش مهارت های زندگی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی
مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
آماده سازی در 9 جلسه درمانی
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش تواناییهای روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواریهای زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا[1]، 2007).
برنامه مهارتهای زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بینالمللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشورهای مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیتهای مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزهها، طرز تلقیها و رفتارهای آنها شکل میگیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارتهای زندگی به نوجوانان کمک میکند تا معلومات و گرایشهایی را که برای گذر سالم و موفقیتآمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را میآموزند و رفتارهایی را تمرین میکنند که به آنها کمک میکند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواستههایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزشها موجب فراهم آوردن ابزاری میگردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارتهای زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که میتوان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیتها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارتهای لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی میشکند. کسانیکه در رقابتها موفق میشوند و به خواسته های معقول خود میرسند، از مهارتهای لازم برخوردارند. قاعدهها را میدانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).
[1]-Corsini& Gazda
شیوه مداخله(جلسات آموزشی مهارتهای زندگی)
جلسات آموزشی برنامه مهارتهای زندگی تهیه شده در یونیسف- صندوق بین المللی کودکان و نوجوانان در 9 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار گردید که توضیحی مختصر از محتوای آن، در ادامه آمده است.
جلسه اول
عنوان آموزش: من که هستم و چه میتوانم بکنم؟
اهداف:
قیمت : 15,000 تومان