ده توصیه بازاریابى براى کسب و کارهاى کوچک
کسب و کارهاى کوچک بدلیل ماهیتشان نمى توانند از روشهاى پر هزینه تبلیغاتى براى معرفى خود و محصولاتشان استفاده نمایند. کدیران بازاریابى این کسب و کارها بایستىبدنبال روشهاى کم هزینه تر باشند. در این مقاله سعى شده است که روشهاى کم هزینه که الزاما الکترونیکى نیستند ، معرفى شوند در این بخش از آموزش بازاریابی با ما باشید.
شما مى توانید مشابه این روشها را براى بازاریابى الکترونیکى هم مورد استفاده قراردهید.
مشتریان کارتهائى را مى خوانند که کوتاه و خلاصه باشد. یک آگهى کوچک روى یک کارت پستال مى تواند بازدیدکنندگان زیادى را به وب سایت شما بیاورد و این خود مى تواند باعث افزایش فروش شما شود. هزینه اینکار معمولا زیاد نیست.
مشتریان شما اگر متن آگهى شما عوض نشود خسته مى شوند، البته خود شما هم از این تکرار خسته خواهید شد. بازاریابى مى تواند مفرح باشد بنابراین از مزیتهاى استفاده از روشهاىمتنوع بازاریابى براى برقرارى ارتباط با مشتریان باارزش خود استفاده کنید. اما در انتخاب روشهاى بازاریابى خود دقت کنید. همیشه براى یک بازاریابى موفق باید بر اساس یک طرح بازاریابى عمل کرد. سعى کنید در طرح بازاریابى خود از روشهاى متنوع استفاده کنید. همیشه نظر مشتریان خود را در مورد روشهائى که بکار برده اید جویا شوید این نظریات مى توانند موفقیت طرح بازاریابى شما را تضمین کند.
اگر مى خواهید براى مشترى خود بروشور معرفى محصولات را بفرستید، مى توانید بروشور یا کارت محصول یا خدماتى را که فکر مى کنید براى مشترى شما مفید است را هم بفرستید. اینکار مى تواند به مشترى شما در یافتن محصولات مناسب کمک زیادى بکند و مشترى شما را راضى نگه دارد. اگر نگران فروش محصول خود هستید مى توانید قبل از اینکار با تولید کننده آن محصول هماهنگى کنید و از این فرصت استفاده کنید. مثلا درصدى از فروش را براى خود در نظر بگیرید یا اینکه تخفیف خاصى را براى مشترى خود از فروشنده بگیرید.
سعى کنید که سفارشهاى خاصى را در هربار جواب دادن تلفن ، به مشترى خود ارائه کنید. بعنوان مثال مى توانید بگوئید " روز بخیر؛ من ... هستم . از من درباره سرویسهاى جدید سوال کنید." تلفن کننده مجبور مى شود که از شما در مورد این سرویسها سوال کند. بیشتر شرکتها پیامهائى را از پیش ظبط شده دارند که وقتى مشترى پشت خط مى ماند آنها را براى مشترى پخش میکنند. شما مى توانید اینکار را خودتان انجام دهید. از نظر مشترى تفاوتى ندارد که این پیام از قبل ضبط شده یا اینکه زنده ارائه شده است.براى استفاده از این روش مطمئن شوید که پیام شما براى مشتریان شما جذاب باشد. اگر مشترى شما از راه دور تماس مى گیرد، با ارائه آگهى هاى طولانى وقت و پول مشترى خود را به هدر ندهید
سعى کنید در تمام نامه هائى که براى مشترى خود مى فرستید، از دست نوشته و یا مهرهاى مخصوص یا برچسب هاى خاص استفاده کنید. توجه داشته باشید که دست نوشته اى روى نامه در اولین بار که نامه دیده مى شود خوانده مى شوند. به خاطر داشته باشید این نوشته در صورتى بطور کامل خوانده مى شوند که خلاصه و کوتاه باشند بطوریکه بیننده بتواند آنرا در کمتر از ده ثانیه بخواند.
اگر بعنوان مثال مشترى شما لباسى را از شما خریده است، مى توانید نامه اى براى او بفرستید و ضمن تشکر از خرید قبلى به اطلاع او برسانید که براى خرید بعدى بطور مثال از تخفیف بیست درصدى برخورداد است. براى اینکه بتوانید این پیشنهاد را به فروش نزدیک کنید، براى پیشنهاد خود زمان تعیین کنید.
آیا مى دانید هزینه فروش به یک مشترى جدید شش برابر بیشتر از فروش به مشترى قدیمى است؟ شما با استفاده از خبرنامه مى توانید بازاریابى خود را بر روى مشتریان قدیمى خود متمرکز کنید. اگر هزینه خبرنامه چاپى براى شما زیاد است، مى توانید با استفاده از پست الکترونیک اینکار را با هزینه بسیار پائینى انجام دهید. همیشه در خبر نامه خود مى توانید پیشنهاد فروش ویژه اى را به مشترى قبلى خود ارائه کنید.
اگر فکر مى کنید که قادر به تحمل هزینه بازاریابى به تنهائى نیستید، بدنبال شریکى باشید که محصول او هم مناسب مشترى شما باشد یا اینکه محصولات شما مکمل یکدیگر باشد. با ارائه طرح بازاریابى مشترک مى توانید در هزینه هاى بازاریابى صرفه جوئى کنید. علاوه براى با این روش سرویس بهترى را هم به مشتریان خود ارائه مى کنید.
ارائه سمینار در زمینه کار خودتان یا شرکت در سمینارهاى مرتبط مى تواند نقش بسیار زیادى در معرفى کسب و کار شما داشته باشد. اگر مى خواهید سمینارى در محل کار خود برگزار کنید، بخاطر داشته باشید که ارائه یک سمینار رایگان نمى تواند مشتریان شما را جذب کنید. دریافت هزینه جزئى علاوه بر اینکه مقدارى از هزینه هاى سمینار را پوشش مى دهد مى تواند در جذب مخاطب هم به شما کمک کند. البته چنین سمینارهائى باید بسیار با کیفیت و با برنامه ریزى ارائه شوند.