دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه آماده

هوش هیجانی,دانلود پایان نامه، دانلود پایان نامه حقوق، پایان نامه آماده، پایان نامه نرم افزار، پایان نامه مدیریت، پایان نامه علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی,دانلود مقاله
دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه آماده

هوش هیجانی,دانلود پایان نامه، دانلود پایان نامه حقوق، پایان نامه آماده، پایان نامه نرم افزار، پایان نامه مدیریت، پایان نامه علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی,دانلود مقاله

پایان نامه توسعه گردشگری روستایی

پایان نامه توسعه گردشگری روستایی


پایان نامه توسعه گردشگری روستایی
 

بازدید: 21 بار 
فرمت فایل: docx 
حجم فایل: 276 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 102 

پایان نامه نگارش 1394 در فرمت ورد و قابل ویرای در 102 صفحه با فونت نازنین با فاصله بین خطوط یک سانتی متر

قیمت فایل فقط 159,900 تومان

خرید


پایان نامه توسعه گردشگری روستایی

پایان نامه بررسی تاثیر ویژگی های طبیعی و اجتماعی و اقتصادی در توسعه گردشگری روستایی

نگارش زمستان 1394 در فرمت ورد و قابل ویرایش

**توجه**

1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.

2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه  برای خریدار آن می باشد.

در فرمت ورد و قایل ویرایش با فونت نازنین 14 و فاصله بین خطوط یک سانتی متر



توسعه گردشگری,توریسم روستایی,توسعه روستایی,کلید واژه‌ها: گردشگری روستایی,گردشگری پایدار,گردشگری مزرعه,اقتصاد پایدار روستایی,کلمات کلیدی: گردشگری روستایی

چکیده

  گردشگری پدیده ای است که با انسان و انگیزه ها، خواسته ها، نیازها و آرزوهای او که منبعث از فرهنگ جامعه است ارتباط دارد. می توان گفت محرک اصلی گردشگری، اختلاف فرهنگ هاست. فرهنگ با نفوذ پرتوان خود، می تواند ماهیت، هدف، ساختار و کارکرد گردشگری را توضیح دهد. گردشگر و میزبان دارای فرهنگ و الگوهای اجتماعی متفاوتی هستند و در زمان گردش با هم تعاملاتی دارند. تأثیرات فرهنگی و اجتماعی آن ها بر یکدیگر دارای اهمیت ویژه ای است. در عصر حاضر صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان امروز و یکی از ارکان توسعه پایدار معرفی می شود. توریسم اشکال مختلفی دارد که اکنون شکلی نوین از توریسم با عنوان توریسم روستایی، با هدف توسعه پایدار جوامع محلی در نواحی روستایی، بعنوان ابزاری جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و یکی از مهمترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی تجسم یافته است که با تاثیرگذاری در سه بعد پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی ضمن جلب مشارکت جامعه محلی در توسعه اقتصاد ملی با پتانسیل حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست باعث پایداری محیطی می شود. در بعد اقتصادی، گامی جهت کاهش فقر با توسعه مراکز اشتغال کوچک، افزایش و تغییر شکل منابع در معرض خطر به سمت منابع پربازده و همراه با سودمندی و توزیع درآمد برمی دارد و در بعد اجتماعی نیز باعث کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت، ارتباطات بیشتر روستاییان با سایر جوامع و فرهنگ های متنوع و شناساندن هویت محلی و رفاه و نهایتا ایجاد توسعه پایدار روستایی می گردد. هدف توسعه پایدار روستایی گسترش امکانات و بهبود شرایط زندگی نسل کنونی و نسل های آتی اقشار آسیب پذیر روستایی است. در این مقاله نیز با توجه به اهمیت موضوع ، سعی شده است که تاثیر ویژگی طبیعی و اجتماعی و اقتصادی در توسعه گردشگری روستایی پرداخته شود. این مقاله از طریق مطالعه اسناد و منابع کتابخانه ای انجام گرفته است.


اهداف تحقیق

هدف اصلی:

بررسی تاثیر ویژگی های طبیعی و اجتماعی و اقتصادی در توسعه گردشگری روستایی

اهداف فرعی:

1-بررسی تاثیر ویژگی های طبیعی در توسعه گردشگری روستایی

2- بررسی تاثیر ویژگی های اجتماعی در توسعه گردشگری روستایی

3- بررسی تاثیر ویژگی های اقتصادی در توسعه گردشگری روستایی



فهرست مطالب

عنوان                          صفحه

فصل 1-    کلیات تحقیق... 1

1-1-    مقدمه.............. 2

1-2-    بیان مسئله. 3

1-3-    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-4-    اهداف تحقیق.. 5

1-5-    سوالات تحقیق.. 5

1-6-    فرضیات تحقیق.. 5

1-7-    تعاریف واژه ها 7

فصل 2-   روش شناسی تحقیق... 10

2-1-    گردشگری  11

2-2-    تاریخچه صنعت گردشگری.. 12

2-3-    از یک جهت انواع گردشگری را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد: 13

2-4-    تعریف گردشگر و گردشگری.. 13

2-5-    اشکال عمده گردشگری.. 14

2-5-1-     گردشگری شهری.. 14

2-5-2-     گردشگری روستایی.. 14

2-5-3-     گردشگری قومی و عشایری.. 15

2-5-4-     گردشگری مذهبی و زیارتی.. 15

2-5-5-     گردشگری طبیعت گردی.. 15

2-5-6-     2 گردشگری درمانی.. 16

2-5-7-     گردشگری علمی و آموزشی.. 16

2-5-8-     گردشگری سیاسی.. 16

2-5-9-     گردشگری تاریخی- فرهنگی.. 16

2-5-10-   گردشگری تفریحی.. 17

2-5-11-   گردشگری تجاری و بازرگانی.. 17

2-5-12-   گردشگری ورزشی.. 18

2-6-    گردشگری ماجراجویانه. 18

2-6-1-     گردشگری برای دیدار بستگان.. 18

2-7-    اهمیت برنامه ریزی توسعه گردشگری.. 19

2-8-    روش های مطالعه گردشگری.. 20

2-9-    اجزای توسعه گردشگری.. 21

2-10-  پیوند جغرافیا با فعالیتهای توریستی : 22

2-11-  اثرات گردشگری.. 23

2-11-1-   اثرات مثبت گردشگری.. 23

2-11-2-   اثرات منفی گردشگری.. 24

2-12-  تعریف اکوتوریسم.. 26

2-13-  مفهوم اکوتوریسم: 29

2-14-  ویژگی های اکوتوریسم: 30

2-15-  تحلیل بازار اکوتوریسم: 32

2-16-  فرهنگ طبیعت گردی: 33

2-17-  ظرفیت پذیری و استفاده چند جانبه. 37

2-18-  اثرات اکوتوریسم.. 38

2-18-1-   اثرات مثبت اکوتوریسم.. 38

2-19-  اثرات منفی اکوتوریسم.. 38

2-20-  تعریف منطقه و انواع مناطق.. 38

2-21-  منطقه گرایی یا ناحیه گرایی.. 39

2-22-  گردشگری روستایی.. 40

2-23-  گردشگری روستایی.. 41

2-24-  منطقه بندی گردشگری روستایی.. 42

2-25-  مفهوم توسعه ی پایدار گردشگری روستایی.. 43

2-26-  کارکردهای توریسم روستایی.. 44

2-27-  مدیریت گردشگری و نقش آن در توسعه ی روستایی.. 44

2-28-  محصول گردشگری روستایی.. 45

2-29-  اثرات گردشگری.. 45

2-30-  اثرات زیست محیطی.. 46

2-31-  اثرات اقتصادی گردشگری.. 48

2-32-  اثرات فرهنگی- اجتماعی گردشگری.. 51

2-33-  اثرات سیاسی توسعة گردشگری.. 53

2-34-  اثرات مثبت فرهنگی و اجتماعی گردشگری.. 53

2-35-  اثرات منفی فرهنگی و اجتماعی گردشگری.. 56

فصل 3-   روش شناسی تحقیق... 63

3-1-    روش پژوهش.... 64

3-2-    ابزار جمع آوری اطلاعات... 64

3-3-    جامعه آماری.. 64

3-4-    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 65

فصل 4-   نتیجه گیری و پیشنهادات... 66

4-1-    مقدمه............. 67

4-2-    توصیف داده ها 67

4-2-1-     ویژگی طبیعی.. 67

4-2-2-     ویژگی های فرهنگی.. 69

4-2-3-     اثرات اقتصادی مثبت... 71

4-2-4-     اثرات اقتصادی منفی.. 73

4-2-5-     اثرات اجتماعی مثبت... 75

4-2-6-     اثرات اجتماعی منفی.. 77

4-2-7-     ماندگاری و جمعیت روستایی.. 80

4-3-    آمار استنباطی.. 82

4-3-1-     فرضیات تحقیق.. 82

فصل 5-   نتیجه گیری و پیشنهادات... 87

5-1-   نتیجه گیری.. 88

فهرست جداول

جدول‏4‑1  نحوه پاسخگویی به گویه ویژگی طبیعی.. 67

جدول‏4‑2  نحوه پاسخگویی به گویه ویژگی های فرهنگی.. 69

جدول‏4‑3   نحوه پاسخگویی به گویه اثرات مثبت اقتصادی.. 71

جدول‏4‑4    نحوه پاسخگویی به گویه اثرات مثبت اقتصادی.. 73

جدول‏4‑5     نحوه پاسخ گویی به متغیر اثرات اجتماعی مثبت... 75

جدول‏4‑6      نحوه پاسخ گویی به متغیر اثرات اجتماعی منفی.. 77

جدول‏4‑7 نحوه پاسخ گویی به متغیر ماندگاری و جمعیت روستایی.. 80

جدول‏4‑8  نتایج آزمون  t استیودنت... 82

جدول‏4‑9 نتایج آزمون  t استیودنت... 83

جدول‏4‑10   نتایج آزمون  t استیودنت... 83

جدول‏4‑11  نتایج آزمون  t استیودنت... 84

جدول‏4‑12  نتایج آزمون  t استیودنت... 84

جدول‏4‑13 نتایج آزمون  t استیودنت... 85

جدول‏4‑14 نتایج آزمون  t استیودنت... 85

فهرست شکل­ها

شکل ‏4‑1 نحوه پاسخگویی به گویه ویژگی طبیعی.. 68

شکل ‏4‑2  نحوه پاسخگویی به گویه های  ویژگی های فرهنگی.. 70

شکل ‏4‑3   نحوه پاسخگویی به گویه های  ویژگی های اقتصادی مثبت... 72

شکل ‏4‑4   نحوه پاسخگویی به گویه های  ویژگی های اقتصادی منفی.. 74

شکل ‏4‑5   نحوه پاسخگویی به گویه های  ویژگی های اثرات مثبت اجتماعی.. 76

شکل ‏4‑6   نحوه پاسخگویی به گویه های  ویژگی های اثرات منفی اجتماعی.. 78

شکل ‏4‑7   نحوه پاسخگویی به گویه های  ویژگی های ماندگاری و جمعیت روستایی.. 81


قیمت فایل فقط 159,900 تومان


خرید


برچسب ها : پایان نامه توسعه گردشگری روستایی ,توسعه گردشگری روستایی توسعه گردشگری گردشگری روستایی تاثیر ویژگی اقتصادی در توسعه گردشگری روستایی ,تاثیر ویژگی های اجتماعی و اقتصادی در توسعه گردشگری

پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی

پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی



پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردیدسته: طرح توجیهی و کارآفرینی 
بازدید: 1 بار 
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 466 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 42 






پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی در 42 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

مقدمه :

گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود. هر چند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری می‌کند گردشگر، سیاح یا توریست گفته می‌شود.

واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانی‌تر شد، این امر ممکن شد.

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص: برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت.

گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.

 

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی

 

محل اجرا :

 

 

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

نام

نام خانوادگی

مدرک تحصیلی

تلفن

 

 

 

 

 

 

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

گردشگری از اواخر قرن بیستم یکی از بخش های مهم فعالیت های اقتصادی شده است و تمامی نشانه ها حاکی از آن است که در سال های آتی نیز به این رشد ادامه خواهد داد (گزارش دفتر توسعه سازمان ملل 2003). امروزه گردشگری جهانی صنعتی است که هر ساله صدها میلیون نفر را در حوزه بین المللی در سال 2005 هشتصدوپنج میلیون نفر بوده است (که تقریباً 12% جمعیت جهان است). این تعداد گردشگر درآمدی بالغ بر 600 میلیارد دلار ایجاد نموده اند که در مجموع باعث گردیده است این صنعت بالاترین نرخ رشد را در میان سایر صنایع داشته باشد و سهم بسیار مهمی را از تولید ناخالص ملی (GNP) کشو.ر ها را به خود اختصاص دهد. با توجه به این دلایل مشخص است که این طرح از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است، که سبب شد من این طرح را انتخاب نمایم.

 

 

 

 

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

خدمات گردشگری از دو جهت برای جامعه مفیداست:


قیمت : 1,500 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .




کلمات کلیدی : پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی , پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی کارآفرینی خدمات مسافرتی کارآفرینی خدمات جهانگردی

تحقیق اصول تئوری جایگاه مرکزی و اثرات تفریحات جهانگردی


تحقیق-اصول-تئوری-جایگاه-مرکزی-و-اثرات-تفریحات-جهانگردی
تحقیق اصول تئوری جایگاه مرکزی و اثرات تفریحات جهانگردی
فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 36
حجم فایل: 310
قیمت: : 6000 تومان

بخشی از متن:
چکیده:
ابتکارات و مقدمات تفریحات جهانگردی می تواند کمک کند به اساس صادرات اکثر جوامع که دارای احتمال مساوی از میزبانی می باشند. هدف از این مطالعه استفاده تئوری مکان مرکزی بعنوان اساس و پایه برای درک بهتر موقعیت های آینده که موثر است در واردات اقتصادی و مرتبط است با مسابقات سرگرمی. اثرات اقتصادی توسط دو میزبان ( بصورت همکاری و مشارکت) مسابقات ورزشی بوسیله دو استان مجاور در ایالات مختلف که آنالیز شده است. شهرستان های کوچکتر بعنوان یک بازتاب گردشگری نادرست و وارونه بصورت عمده فعالیت ها ی ورزشی را انجام می دهند. در حالیکه مکان های بزرگتر دو برابر اثر اقتصادی از این رویداد نفع می برند. نواحی اقتصادی محلی و علامت همکاری نیز مورد بحث قرار گرفته است.

مقدمه:
در حالی که گردشگری بعنوان یک پدیده جدید محسوب نمی شود ولی در سالهای اخیر بعنوان یک استراتژی توسعه اقتصادی در حال افزایش توجهات می باشد ( Crompton 1999; Daniels, Norman and Henry 2004;Delpy 1998; Gelan 2003; Higham and Hinch 2002; Lee and Taylor 2005). سرمایه گذاری خصوصی و دولتی از مناطق بزرگتر وابسته به پایتخت گرفته تا مناطق داخلی دورافتاده کشور مورد توجه می باشد. علاوه بر این نشان و علامت سرگرمی و ورزشی به منظور بازاریابی و بعنوان اینکه آن وسیله ای باشد در جهت تسهیلات اقتصادی محلی مشاهده می شود ( Kim and Chalip 2004). مسابقات ورزشی در جوامع میزبان به منظور مهمانی، پذیرایی و برای بالا بردن مباهات و تفاخر جامعه می باشد و همچنین در جهت تحریک و تهییج مخارج می باشد. انگیزه ابتدایی بدلیل اثرات اقتصادی استفاده شده برای رویدادهای قانونی و معتبر و تعیین دوام و ادامه آنها می باشد. در حالی که عامل اصلی بعنوان یک نکته مورد توجه  در زمانی که قدرت فعالیت های گردشگری بعنوان یک کلیت مورد بررسی قرار می گیرد، توضیح داده شده است ( Yuan, 2001). اگرچه گردشگری ورزشی – تفریحی در یک ناحیه معین می تواند منجر به پیشرفت صادرات گردد، هیچکدام از جوامع احتمال مساوی بعنوان میزبانی در یک مسابقه ورزشی ندارند.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

تحقیق نگاهی به جایگاه جهانگردی در ایران


تحقیق-نگاهی-به-جایگاه-جهانگردی-در-ایران
تحقیق نگاهی به جایگاه جهانگردی در ایران
فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 50
حجم فایل: 40
قیمت: : 8000 تومان

بخشی از متن:
بخشی از متن:
میهن عزیزمان، ایران، سرزمینی است سرشار و پر برکت و از هر نظر مشحون از قابلیت ها و جاذبه های باالقوه ای که می توانند این کشور را به یکی از مهم ترین مراکز جلب مسافر در جهان تبدیل کرد.
قرارگرفتن ایران در یکی ازحساس ترین و مهم ترین مناطق جهان، منطقه ا ی که همچون پلی از سپیده دمان تاریخ بشری، کانون مهم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تمدن های مختلف جهان را به هم پیوند می دهد، همجواری با کشورهای آسیای میانه و قفقاز از یک سو و افغانستان و پاکستان و عراق از سوی دیگر و نزدیکی با کشورهای غربی خلیج فارس و دریای عمان، به ایران موقعیتی راهبردی بخشیده است.
به سبب پهناوری سرزمین وتنوع ساختارطبیعی که پدید آورنده گوناگونی اقلیم وچشم اندازهای روح نوازطبیعی است، ایران را کشوری غنی ، زیبا، بهره مند ازجنگل های سرسبز وکوههای پرشکوه، دشتها وجنگل های سبز وبیابان های بیکران وکویر های اعجاب انگیز کرده است . شمال ایران که بخشی ازآن با دریای نیلگون مازندران مجاور است ازکوه های رفیع وجنگل های انبوه وسرسبز وازآب وهوایی مدیترانه ا ی بهره مند است . این سرزمین به سبب داشتن 700 کیلومتر ساحل مشترک با دریای مازندران واقلیم مساعد وکوه های مناسب ومناظر زیبا، یکی ازغنی ترین کانون های جهانگردی ایران است.
جنوب ایران با ساحلی به طول 1800 کیلومتر،با آبهای نیلگون خلیج فارس ودریای عمان، به برکت بهره مندی ازهوای معتدل، درفصل زمستان بهترین مقصد جهانگردی است، هرچند درتابستان ، به سبب گرمی وشرجی بودن هوا ، برای سیروسیاحت وتفریحات دریایی ( شنا، اسکی روی آب ، ماهیگیری ) مناسب نیست. ازطرفی درزمستان زمانی که شدت سرما دربخش های شمالی وغربی ایران به 10-تا 15- درجه سانتی گراد کاهش می یابد، سواحل جنوبی جزایر قشم ، کیش ، سیری و… بهترین فرصت را برای مسافران گریزان ازسرمای زمستانی فراهم می آورد، مسافرانی که خواستارگذران چند روزتعطیلی وفراغت درهوایی معتدل ودیدن چشم اندازهای زیبای مناظر دریا هستند که با جنگل های سرسبز و کم نظیر حراء تزئین شده اند. وانگهی، واقع شدن مهمترین مناطق آزاد تجاری ایران، قشم، کیش و چابهار در این ناحیه امکان خرید و تجارت را برای مسافران و بازرگانان فراهم می سازد.
خطه غرب ایران زمین ، بارشته کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، که تا جنوب شرقی کشور امتداد دارد، درشت ها و جلگه های سرسبز و حاصلخیز، چشمه سارها، رودها و جویبارها و مجموعه ا ی از زیبایی های طبیعی، جنگل ها، کوه ها و آب های معدنی را در بر دارد.
فلات مرکزی ایران نیز سرزمین بی کران و وسیع است که هنوز اسراری از دوران پر شکوه گذشته در دل دارد.
هر چند امروزه اکثر مناطق مرکزی این فلات پهناور به کویری برهوت و صحرایی نمکی تبدیل شده است، اما کرانه های این «اقیانوس مواج خاکی»به نواحی پای کوهی منتهی می شودکه زمانی به سبب داشتن شرایط مطلوب زیستی و معیشتی، تمدن هایی پر شکوه نظیر ری، اصفهان، همدان، نیشابور و تخت جمشید را در آغوش خود پرورانده اند که آثار آنها مشتاقان و مسافران انبوهی را به تماشای خود می کشاند.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

پایان نامه بررسی صنعت جهانگردی

پایان نامه بررسی صنعت جهانگردی



پایان نامه بررسی صنعت جهانگردیدسته: پروژه و پایان نامه 


بازدید: 4 بار 


فرمت فایل: docx 


حجم فایل: 176 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 146 








دانلود پایان نامه بررسی صنعت جهانگردی در 146 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

پیشگفتار

 

در سالهای اخیر در ایران مجموعه های بسیار متشکل ازمجموعه های فرهنگی – ورزشی – تجاری مخصوص محصولات ودستاوردهای محلی و فروش مستقیم آنان به مردم ساخته و یا در دست اجراست، ولی در تمام این مجموعه ها یک خلأیی بین زندگی دلخواه   یک فرد و زندگی اجتماعی او وجود دارد   و اگرچه زندگی خارج از منزل دنیایی متفاوت از درون است . اما همین ایجاد فاصله است که فرد عدم اعتماد به نفس پیدا می کند، می بینید که نمی تواند   با محیط ارتباط برقرار کند .

 

 

 

 

از جمله مسائل حیاتی هر شهر، وجود فضای عمومی مناسب برای گذراندن اوقات شهروندان به شیوه ای بهینهی باشد ، فضاهایی که هم زمان زیبایی های بصری و معماری ، سازمان دهی مناسب فضایی ، وجود عملکردهای مورد نیاز انسان امروزی را برای گذراندن مفید و بهینه ی وقت وارضای روانی و منطقی او در 
بهره وری از این فضا   را در بر داشته باشد و بخشی از نیازهای او را به هنگام خستگی از کار و تجربه ی فضاهای کسل کننده و پر ترافیک و شلوغ شهری برآورده سازند. عدم وجود فضاهایی به این منظور در شهرهای ما به جایی رسانده که برای گذران   اوقات استراحت خود یا به سرگردانی در خیابان های شلوغ و پرترافیک   و پردود شهر روی می آورند   و یا در گریز از خستگی فضای کار و یا عادت ، کسالت خانه ،   به چهار دیواری های بسته دیگری نظیر سینما ، تئاتر ، کافی شاپ و رستوران …. پناه می برند. یک فضای   تعریف شده تفریحی می تواند   فضای   صمیمی و پر تحرکی برای فرد باشد و خلاء   ارتباط   با اجتماع را نیز برطرف کند . جذابیتی   که بسیاری از مناطق   شهر تبریز و یا هر شهر دیگر ایرانی که خود دارای قدمتی تاریخی با ویژگیهای اجتماعی و مردمی با آداب اجتماعی و رسومات خاص می باشند. فضاهای ایجاد شده آن منطقه دارای جذابیت های برجسته و منحصر به فرد میشود.

 

در نظر گرفتن این سایت با عناصر ثابت درون خود مانند دریاچه درختان کهنسال که بر اساس یک نظم طبیعی و خاص کاشته شده یا روییده اند. پستی و بلندی هایی که شیبهای نا منظم و جذابی بوجود آورده، بطوریکه طرح به عنوان یک عنصر اصلی درکنار این عناصر ثابت می خواهد جا باز کند.

حفظ مستمر و تضمین بقاء سیماهای طبیعی منحصر به فرد از هجوم کاربری های بی رویه در سایت مورد نظر گسترش فضای سبز در شیبهای مجاور دریاچه ، جلوگیری از هرگونه بهره برداری یا دخالتهای   انسانی زیان آور که موجودیت طبیعی منطقه را به مخاطره می اندازد و فراهم آوری فضاهای همگانی با مناظر زیبا برای گذراندن اوقات فراغت هدف اینجانب در طرح خواهد بود.

 مفاهیم و مطالعات اولیه

1- مفاهیم و اشکال جهانگردی

جهانگردی Tourism عبارت از فعالیتهای افرادی که برای استراحت، کار و دیگر دلایل به خارج از محیط خویش سفر کرده و حداکثر برای یکسال متوالی در آنجا اقامت می کنند.

1-1) اشکال جهانگردی:

در مورد هر کشور مشخص اشکال زیر از جهانگردی را می توان از هم متمایز ساخت:

الف) جهانگردی بومی: افراد مقیم یک منطقه که تنها در داخل همان منطقه سفر می کنند. (domestic tourism)

ب) جهانگردی دورن مرزی : افراد غیر مقیم یک منطقه که در همان منطقه سفر می کنند. (inbound tourism)

  • جهانگردی برون مرزی : افراد مقیم یک منطقه که به منطقه ای دیگر سفر می کنند. ( outbound tourism)

د) جهانگردان داخلی: جهانگردی بومی ودرون مرزی را در بر 
می گیرد (internal touism)

هـ ) جهانگردی ملی: جهانگردی بومی و برون مرزی را شامل می شود. Natinal tourism))

و) جهانگردی بین المللی : شامل جهانگردی درون مرزی و برون مرزی (international tourism)

به بیانی دیگر تمام مسافرانی (travelers) که به جهان گردی 
می پردازند دیدارگر visitorers  اطلاق می شود. دیدارگر نیز بر حسب گذراندن حداقل یک شب دراقامتگاه خصوصی یا عمومی محل مورد بازدید به شرح زیر طبقه بندی میشود.

2-1) انواع جهانگردی و انگیزه جهانگردان

جهانگردی عموما باهدفی خاص صورت میگیرد و شناخت انواع جهانگردی بر اساس اهدافش در بحث انگیزش جهانگردی حائز اهمیت است. انگیزة جهانگردان را در شش نوع می توان طبقه بندی کرد:

الف – جهانگردان قومی: این نوع جهانگردی به منظور مشاهده سبک زندگی افراد بومی واقوام مختلف سفر می کنند و فعالیتهای رایج آن شامل دیدار از منازل افراد بومی، حضور در اعیاد و جشنها و یا شرکت در مراسم مذهبی آنهاست.

ب – جهانگردی هنری: آشنایی با هنر ملل دیگر مهمترین هدف این جهانگردی است . شناختن هنرهای دستی، موسیقی، تماشای تئاتر و نمایشهای ملل و اقوام مختلف از فعالیتهای مورد علاقة چنین جهانگردان است.

ج – جهانگردان تاریخی : بازدید از موزه ها ، مساجد، کلیساها و ابنیه تاریخی که خود یادآور شکوه و عظمت مناطق باستانی است از فعالیتهای ویژة این جهانگردان می باشد.

د – جهانگردان طبیعت گرا: سفر به نقاط دور دست تایافتن مکان مورد علاقه (مانند جهانگردان قومی) وتاکید بر جاذبه های طبیعی ومحیطی از فعالیتهای   جهانگردان   طبیعت گراست. این جهانگردان علاقمند به شگفتیهای جهان چون آبشارها، جنگلها، کوهستانها، دریاچه ها و سایر جاذبه های طبیعی هستند و فعالیتهای آنان شامل دیدار از چنین محیطها و لذت بردن از جلوه های طبیعت است.

هـ جهانگردان تفریحی : هدف اصلی این جهانگردان استراحت و تفریح است و سفر به مناطقی با تسهیلاتی برای بهره برداری مورد توجه آنان بشمار می رود.

و – جهانگردان   کاری : مقصود اصلی چنین جهانگردانی انجام بخشی ازحرفه و کار خود در مقصد بوده و چنین جهانگردان می کوشند تا فرصتهای دیگری فراهم نمایند تا ضمن بهره گیری ازمسافرت به تفریح و تفنن و استراحت نیز بپردازند.

 

2- جهانگردی و صنعت توریسم

فرهنگ ازنظر علم مردم شناسی مجموعه ای ازشناخت ها ، اعتقادات و ارزشها و تعلیمات اجتماعی را در بر می گیرد و همزمان شیوه های رفتاری مردم را نیز شامل می شود. جشنها و مراسم مردمی ، مطالعه ، دیدن فیلم ، ورزش و … همگی جزء رفتارهای مردمی اند . جملگی این رفتار ها کم و بیش به یک آموزش عمومی ونوعی ازصنعت تبدیل شده‌اند. جهانگردی نیز به نوبة خود یکی از شیوه های فرهنگی مربوط به رفتارهای مردم است و میدان فعالیت و حوزة عمل آن هر لحظه در حال گسترش و تکوین است. در حقیقت می توان ادعا نمود که تمامی فرهنگها به بخشی ازجهانگردی منتج می شوند.

 

1-2) علل و انگیزه های جهانگردی و اهداف آن

شیوه تازه زندگی تحمیلی، جهانگردی را بعنوان ضرورتی محسوس و حتمی برای حیات فیزیکی و روانی ارائه نموده است که از علت یابی و انگیزه های کلی آن ناشی میشود. اگر انگیزه های و علت یابی ها پاسخگوی نیازهایی چون نیاز به سیاحت ، امنیت، آزادی و خود تاییدی باشد می توان علل جهانگردی را در موارد زیر جمع بندی کرد:

  • سلامت فیزیکی
  • گریز   و رهایی بعنوان ضرورتی حتمی در جهت ایجاد سلامت عقلی
  • تفریح و استراحت بعنوان رفتاری مشترک با جمیع مردم
  • رهایی از محیط کار
  • رهایی از فشار زندگی روزمره(فرارازحرکات معمولی روزانه)
  • رهایی از زندگی سرشار از تشنج شهر نشینی
  • در مجموع جهانگردی می تواند سه کار عمده به انجام برساند :
  • استراحت تفریح ، پیشرفت

2-2) جهانگردی واوقات فراغت

جهانگردی به معنی اخص کلمه با در اختیار بودن «ایام فراغت» ارتباط مستقیم دارد. اوقات   فراغت نمایانگر فضایی از فعالیت فردی و جمعی است که معمولا ازسایر فعالیتها برتر نمی باشد، بلکه مجموعه ای از تفرجهاست. با اینهمه گفتنی است که ایام فراغت سرمایة عظیمی است برای افراد و جامعه. جهانگردی موقعیتی است که جوابگوی یک سلسله   نیازهای فردی و اجتماعی است و از طریق منشاء اصلی خود «جامعه صنعتی» مورد تایید است. در حقیقت جامعه صنعتی بر روی زندگی اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی انسان تاثیر عمیق گذاشته است و یکی از مهمترین این تحولات اشاعة جهانگردی فردی و گروهی است. بزبان ساده تر جهانگردی را می توان در قالبهای زیر مشخص نمود:

الف- بعنوان   موقعیتی برای گذراندن تعطیلات   به منظور بازیابی انرژی از دست رفته که ایام فراغت نیز ضرورت خویش را در قالب آن می نمایاند. علاوه بر آن بعنوان عامل ایجاد تعادل وتوازن نیز متجلی می گردد که این پدیده چه از طریق   ایجاد تعادل در نوع کار و چه از طریق   فرار از زندگی متشنج و توانفرسا خود نمایی میکند . بدینسان معلوم میشود که جهانگردی مستقیماً و بموازات گسترش و توسعه ، «صنعت» و «خدمات» پیشرفت کرده است.

ب- بعنوان موقعیتی در جهت رشد فرهنگی که جهانگردی سازمان یافته موقعیت معتبر و والایی در جهت رسیدن به اهداف فرهنگی است، زیرا جهانگردی همزمان پذیرنده و آوردنده ارزشها و معیارهای جدید ومدرن است.

3-2) جهانگردی روستایی

طی سالهای اخیر ، جهانگردی روستایی بعنوان یک پدیدة قابل اعتنا در صنعت جهانگردی مطرح شده است . اما گسترش آن در کشورهای مخلف باید با درنظر گرفتن زمینه های مناسب و انجام کارهای تحقیقاتی صورت گیرد.

روستاهای کشور   از نظر موقعیت و امکانات بالقوه و بالفعل درسه گروه به شرح زیر قابل تعریف هستند:

  • گروه اول روستاهایی هستند که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی مورد توجه هستند.
  • گروه دوم روستاهایی هستند که دارای امتیازات قابل توجهی ازنظر جاذبه های سیاحتی هستند، اما به لحاظ موقعیت جغرافیایی در معرض بازدیدهای مستمر از سوی شهر نشینان قرار نمی گیرند.
  • گروه سوم روستاهایی را تشکیل می دهند که خود و یا 
    منطقه ای که درآن قرار دارند دارای جاذبة سیاحتی بوده و از این رو بقولی مورد لطف جوامع شهری و به تعبیری   درمعرض تخریب اجتماعی و زیر بنایی ناشی ازدادو ستد های تعریف نشدة شهر نشینان قرار دارند.
    • جهانگردی و آب وهوا
  • بدون شک کشورهایی که جاذب توریست هستند در فصول معینی برای جهانگردی مناسبند. درحقیقت آب و هوا باعث فصلی بودن پدیده جهانگردی است. آب وهوای درزندگی اقتصادی، اجتماعی وجهانگردی موثر می باشد و در فصولی که آب و هوا مناسب است جاذبة جهانگردی بیشتر است .
  • کشور ایران با واقع شدن درعرض جغرافیایی میانه دارای آب و هوای معتدل و مناسب بوده و با داشتن جذابیت های متنوع از جمله کشورهای مهم در جذب توریست و جهانگرد بشمار می رود.
    • تاریخچه و بررسی ، صنعت توریسم در ایران

ایران از لحاظ صنعت توریسم به معنای اعم و جهانگردی در منطقه خاورمیانه به معنای اخص موقعیتی حساس و ممتاز را دارا بوده و از قدیم الایام همواره مورد توجه جهانگردان بوده ا ست.

اسناد و مدارک موجود نشان دهندة این مطلب است که از دوران پیش از اسلام بعضی ازیونانیان و رومیان به ایران سفر می کردند. اما تا قبل از جنگ جهانی دوم، جهانگردی در ایران چندان رونقی نداشته ومحدود به سیاحان و نویسندگانی بود که برای مطالعه و یا تحقیق به ایران سفر می کردند و از خود آثاری به نام «سفرنامه» به جای می گذاشتند

پس از جنگ جهانی دوم بعلت ایجاد راههای ارتباطی و وسایل مسافرت و دیگر تسهیلات توریستی، ایران بصورت یکی از کشورهای پذیرایی جهانگردان خارجی درآمد.

ایران کشوری چهار فصل با وسعتی در حدود 165 هزار کیلومتر مربع   و با آب وهوایی متنوع و گوناگون از لحاظ جاذبه های توریستی یکی از 10 کشور بزرگ جهان محسوب می شود.

ایران از تاریخ و فرهنگی بسیار کهن برخوردار بوده و هر نقطه از آن دارای جاذبه های توریستی بسیار است که با برنامه ریزی و ایجاد امکانات درجهت توریست می توان همه ساله درآمدهای بسیاری از این صنعت بدست آورد.

6-2) اهداف توسعه صنعت توریسم در ایران

الف – تعادل فرهنگی بین کشورها

ب – تحکیم روابط بین کشورها

ج – کسب در آمد اقتصادی

د – الگوی توسعة مناطق محروم در مناطقی که به لحاظ کشاورزی و صنعتی اشباع شده اند برای تامین اشتغال نیروی بیکار می توان جهانگردی را بسط داد.

هـ) توزیع عادلانة ثروت : با گسترش جهانگردی ، درآمد کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه منتقل میشود.

   و ) پر کردن اوقات فراغت

  • اشتغال زایی

 

3) اوقات فراغت و تفریح

1-3) مفهوم اوقات فراغت وارزیابی آن

فرهنگ جامعه شناسی ما «اوقات فراغت» را چنین تعریف میکند . فراغت عبارت است از وقت آزادی که پس ازانجام وظایف واعمال زندگی بدست می آید. اوقات فراغت را گاه اوقات آزاد و گاه اوقات بیکاری و یا فرصت و زمانی که پس از انجام رسانیدن کار و شغل روزانه باقی می ماند دانسته اند.

فراغت فعالیتی است که صرفنظر از وظایف شغلی خانوادگی ، اجتماعی فرد به میل خود و بمنظور استراحت و تجدید قوا و سرگرمی و یا وسیع تر ساختن دانش واعمال استعدادهای خلاقة وجودش   به انجام آن می پردازد . در اوقات فراغت فرد همان 
می کند که می خواهد   درواقع این گفته بیش از تمام تعاریف بالا معنی اوقات فراغت را روشن می سازد.

اوقات فراغت الزاما به معنی   افزایش ایام تنبلی و بیکاری تعبیر نمی شود بلکه موقعیتی است برای «تبادل حقیقی و موثر کمال انسانیت» فرد می تواند   در پاره ای از این لحظات آزادانه در جهت ترقی خویش و بهبود شرایط همگان نقش سازنده را ایفا نماید.

در زبان فارسی معمولا بجای فراغت کلمة تفریح را بکار 
می برند. از بدست آوردن   خوشی و لذت و فراغت به معنای آسایش، آسودگی، استراحت و آرامش   بکار رفته است اما این معانی بهیچ وجه مفهوم فراغت نیست و نمی تواند حتی بخش اعظم تعریفی باشد که از فراغت میشود.

فرانسویها با بهره گیری ازواژه loisir و انگلیسی ها با به خدمت گرفتن لغت leisure اوقات فراغت را چنین تشریح کرده اند:

فرصت و زمانی   که پس از انجام رساندن کار و شغل روزانه به هدف تامین نیازهای انسان باقی می ماند. اوقات فراغت را در چهار دسته می‌توان مورد ارزیابی قرار داد:

الف) فراغت یک شیوة رفتار است که می توان آن را در هر نوع فعالیتی یافت حتی در کار شغلی، مثلا   می توان ضمن کارکردن به موسیقی گوش کرد. این دیدگاه   بیشتر روان شناسان است تا جامعه شناسانه .

ب) فراغت را می توان تنها نسبت به کار شغلی سنجید و فراغت را به معنی کارنکردن دانست. این دیدگاه اقتصادی فراغت است.

ج) سومین دیدگاه ، اجباری های خانوادگی را نیز از فرا غت مجزا می کند و بهنگام فراغت شخص هم از کار شغلی و هم از کار خانگی آسوده است.

د) چهارمین دیدگاه نسبت به اوقات فراغت بیانگر مدت زمانی است که بوسیله جامعه برحسب رهایی از اجبارهای شغلی، خانوادگی، مذهبی و سیاسی به فرد اعطا می شود.

پس اوقات فراغت مدت زمانی است که شخص به استراحت ، برای رفع خستگی، به تفریح برای رفع کسالت و دلتنگی و یا فعالیتهای انتخابی برای رشد وتوسعه ظرفیتهای جسمی و روحی خود می پردازد.

 

2-3) تفریح و اوقات فراغت بعنوان یک مسئله اجتماعی کنونی

بر اثر کاهش ساعات کار طی سالهای اخیر، تفریح یا اوقات فراغت تبدیل به یک مسئلة اجتماعی گردیده و توجه بسیاری ازمحققان را به خود معطوف داشته است. مطالعات این دانشمندان نشان می دهد مادام که نتوانستیم به طور عاقلانه اوقات روز افزون بیکاری خودمان را بسر بریم . چه در فرهنگ   و چه در شخصیت ما اختلافی روی خواهد داد.

افراد بشر، طبعا همواره مایل به داشتن اوقات بیکاری بیشتر بوده اند. لیکن اینک مواجه با این خطر شده اند که اوقات فراغتشان بیشتر از آن است که در خور آنند و بیم آن می رود که بر اثر عدم توانایی افراد این اوقات به طور عاقلانه خطرات بزرگی برای خودشان و جامعه به وجود آورند   و به همین جهت است که مسئله گذراندن ساعات بیکاری امروز یکی از دشوارترین مسایلی است که تاکنون   اکثر ملل جهان به ویژه باختریان با آن مواجه می باشند.

جرج لوند برگ در کتاب خود به نام «بی کاری و مطالعه آن در حومه» چنین می نگارد: ایام فراغت عبارت از ایامی است که طی آن ما از روشن ترین و رسمی ترین وظایف خود که برای انجام شان مزد می‌گیریم و یا اینکه ملزم به انجام آن هستیم آزاد باشیم. مسئله بیکاری بر اثر پیشرفت اختراعات که بیش از پیش کار انسان را کم کرده اند به وجود آمده ا ست.

تحقیقات عملی روشن می کند که انسان اوقات بی کاری خود را چگونه با حداکثر استفاده بر سر برد و چگونگی استفاده از اوقات بیکاری تا اندازه ای کیفیت تمدن ملتها را روشن می کند.

هنری پرات فرچایلد ، جامعه شناس خاطر نشان می کند. ما به یک مرحله از مدنیت رسیده ایم که درآن مفهوم بیکاری مانند روش مانسبت به کار و فلسفه   مانسبت به زندگی بایدمورد تجدید نظر کامل قرار گیرد . ایام بیکاری ایامی که باید به خوشی و تفریح بگذرد تنها زمانی حاصل است که زندگی را شایسته زندگی کردن می سازد و ایام دیگر را ما تنها ازآن لحاظ تحمل می کنیم که در غنی ساختن و با ارزش کردن ایام بی کاری و فراغت ما اثر دارند.

 


قیمت : 3,000 تومان

پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .






کلمات کلیدی : پایان نامه بررسی صنعت جهانگردی , دانلود پایان نامه بررسی صنعت جهانگردی صنعت جهانگردی